COOP na vesnicích do 500 obyvatel provozuje 725 prodejen, v obcích do 1000 obyvatel 1339 prodejen. "Problémem je však rentabilita těchto jednotek, která často neumožňuje prodejny dál provozovat, případně investovat do jejich nezbytné obnovy," uvedl analytik GfK Zdeněk Skála.

Češi využívají k nákupům stále více hypermarkety. Jako hlavní nákupní místo je loni uvádělo rekordních 49 procent domácností. Ubývá menších prodejen, preferuje je jen deset procent českých rodin, ukázala v březnu studie GfK Shopping Monitor.

Pozice menších prodejen s potravinami a smíšeným zbožím se v ČR dlouhodobě zhoršuje. Stejný trend potvrdila i nedávná čísla společnosti Nielsen, podle které obchodů s plochou menší než 400 m2 v loňském roce ubylo meziročně o 1,5 procenta na 13.437, přičemž mizí hlavně ty nejmenší. Malých prodejen "tradičního" obchodu ubylo od roku 2005 do loňska celkem zhruba tři tisíce.

Maloobchodní prodejny na venkově proto hledají cesty, jak tento proces zastavit. Zkoušejí mj. změnu sortimentního zaměření, pro spotřebitele vstřícnější provozní dobu nebo se propojují různými formami se silnějšími maloobchodníky nebo s velkoobchody. Kombinují také maloobchodní prodej se stravováním či hledají podporu u komunálních struktur například slevami na nájmu apod.

Ministerstvo zemědělství nyní připravuje návrh na podporu maloobchodníků na vesnicích. "Připravujeme principy, jak by takováto systémová podpora mohla fungovat," uvedl na začátku března ministr Marian Jurečka (KDU-ČSL).

V České republice je 3457 obcí, které mají 500 obyvatel či méně, a 4820 obcí do 1000 obyvatel. Celkem v nich žije téměř 1,8 milionu obyvatel.