"Práce je potřeba provádět velmi opatrně," řekl úředník z ministerstva pro oceány a rybolov I Čol-džo, který má na starosti organizaci. Operace, na níž se podílí asi 450 lidí včetně 50 potápěčů, by měla stát zhruba 85 miliard wonů (1,9 miliardy Kč).

Trajekt Sewol, který se potopil v dubnu 2014, doposud spočíval na levém boku v hloubce 44 metrů pod hladinou. V posledních měsících ho potápěčské týmy podkládaly systémem kovových nosníků. Ve středu dělníci pod Sewol podsunuli 66 kabelů a s jejich pomocí začali loď zvedat. Vrchní část vraku se dnes dostala asi šest metrů nad hladinu, takže na něj pracovníci mohli vyšplhat a více jej připevnit ke konstrukcím na plochých člunech.

Většina z těch, kteří při nehodě zahynuli, byli studenti na školním výletě. Těla 295 obětí se podařilo najít, devět se stále pohřešuje. Jejich příbuzní doufají, že by těla mohla být nalezena uvnitř havarované lodi. Někteří z rodinných příslušníků operaci sledují ze dvou rybářských lodí.

"Trhá mi to srdce, když vidím, jak se trajekt vynořuje nad hladinu. Chudák moje dcera Un-hwa byla celé ty roky uvězněná v tom špinavém, temném místě. Musela jí tam být hrozná zima," řekla agentuře Reuters plačící I Kum-hi, matka jedné z obětí, jejíž tělo nebylo doposud nalezeno. Když se loď potopila, bylo dívce 16 let.

Horní část plavidla je potřeba vyzdvihnout 13 metrů nad hladinu. Pak by měl být vrak naložen na částečně ponorné plavidlo určené k přepravě těžkých nákladů, což by mělo být hotovo do pátku, uvedlo jihokorejské ministerstvo pro oceány a rybolov. Plavidlo pak dopraví trajekt do přístavu Mokpcho vzdáleného asi 90 kilometrů, kde ale podle ministerstva zřejmě nebude dřív než za 12 dní.

Až bude loď u břehu, odčerpají z ní dělníci palivo a vodu. Pak bude i možné zahájit pátrání po pozůstatcích obětí, které by mohly být uvnitř. Bude ustavena také vyšetřovací komise, která bude pátrat po stopách, jež by dále vysvětlily příčinu tragédie. Neštěstí s největší pravděpodobností způsobilo přetížení plavidla a špatně upevněný náklad.

Tragédie trajektu Sewol vyvolala v Jižní Koreji vlnu smutku, ale také hněvu nad záchrannou akcí, která podle kritiků byla ze strany úřadů pomalá a špatně zorganizovaná. Havárie přispěla k pádu prezidentky Pak Kun-hje, která byla nedávno odvolána z úřadu kvůli korupčnímu skandálu.

Na palubě trajektu bylo 476 lidí, když se u jihozápadního pobřeží Koreje potopil. Značný díl kritiky padl na kapitána lodi a členy posádky. Většina z nich, včetně kapitána, z potápějícího se plavidla uprchla v době, kdy byly stovky cestujících uvězněny v lodi. Navíc nejprve nařídili lidem na trajektu setrvat na svých místech. Výzva k evakuaci byla vydána pozdě, kdy se už cestující v podpalubí nemohli dostat z lodi. Kapitán byl odsouzen na doživotí, další členy posádky poslal soud na desítky let do vězení.