"Ohrozilo by to (nedostatek pracovníků) konkurenceschopnost automobilového průmyslu. Ani nepomýšlíme na to, že bychom ty lidi nezajistili. Pokud se nám je nepodaří rekvalifikovat, budeme muset pracovní sílu dovážet," řekl novinářům na dotaz ČTK viceprezident svazu Jaroslav Holeček. Dodal, že zaměstnávání cizinců nepovažuje za systémové opatření.

Podniky v automobilovém průmyslu na Slovensku budou podle odhadu do roku 2020 potřebovat 14.000 nových zaměstnanců. "Na trh práce přichází v absolutním počtu tolik zaměstnanců, kolik si jich ekonomika žádá, jejich struktura ale neodpovídá potřebám pracovního trhu," uvedl šéf svazu Juraj Sinay.

Vedle například rekvalifikace pracovníků či změn ve vzdělávacím systému svaz požaduje také otevření slovenského pracovního trhu pro cizince, a to hlavně z Ukrajiny a Srbska. Automobilky již dříve ve spolupráci se středními školami zahájily spolupráci při výuce, projekt takzvaného duálního vzdělávání a odvětví automobilového průmyslu nyní navštěvuje 873 žáků.

Průměrná mzda v automobilkách na Slovensku podle Holečka dosahuje 1200 až 1300 eur (32.400 až 35.100 Kč) měsíčně, což je více než průměrný výdělek. Ten v loňském třetím čtvrtletí na Slovensku dosahoval 889 eur (24.000 Kč).

Podniky na Slovensku si po poklesu míry nezaměstnanosti na dlouhodobá minima stěžují na nedostatek kvalifikované pracovní síly, byť nezaměstnanost v zemi pod Tatrami je dlouhodobě vyšší než průměr za celou Evropskou unii. V lednu bylo na Slovensku bez práce 8,64 procenta obyvatel.

Slovenští politici dříve opakovaně odmítli plošné otevření pracovního trhu na Slovensku, připustili ale možnost řešení pro jednotlivé projekty. Už teď si angažováním pracovníků ze zahraniční pomáhají slovenské závody Volkswagenu i PSA.

Automobilový průmysl se na celkovém výkonu ekonomiky pětimilionového Slovenska podílí zhruba 12 procenty a předloni zaměstnával 129.000 pracovníků. Odvětví posílí svou pozici v hospodářství po dokončení továrny britské automobilky Jaguar Land Rover, která staví závod na jihu Slovenska.