Indický stroj, na jehož palubě bylo 330 pasažérů a 15 členů posádky, letěl z Bombaje do Londýna, ale letoví kontroloři v Praze s ním ve čtvrtek odpoledne ztratili spojení. O výpadku informovali kolegy v německém Karlsruhe. Z preventivních důvodů pak následoval start dvou strojů německého vojenského letectva.

"Taková záležitost se může stát dvakrát, třikrát do měsíce, nebo také ani jednou. Není to úplně něco supermimořádného," řekl Klíma ČTK. Vyslání stíhací pohotovosti pak nastává poté, co jsou vyčerpány možnosti naladit se na jiné nouzové frekvenci. To se stalo nyní, neboť čeští kontroloři se s letadlem nijak nedokázali spojit. Místo českých stíhaček ale k indickému letounu odstartovaly německé, neboť to podle Klímy bylo polohově výhodnější, dopravní stroj již směřoval k hranicím vzdušného prostoru. Mluvčí dodal, že podobné akce jsou koordinovány z centrály NATO.

Do situace bylo připravené vložit se i české letectvo. "Česká hotovost byla rovněž připravena, nacházela se ve vzduchu a mohla být v případě potřeby k letounu také neprodleně přivolána," citoval dnes portál iDNES mluvčího českého generálního štábu Jana Šulce.

Spojení s indickým kokpitem se nakonec podařilo navázat, německé vojenské letouny ale přesto eskortovaly dopravní stroj k hranicím německého vzdušného prostoru. Celou událost natočil svědek z letadla British Airways, které letělo ve větší výšce za indickým letounem.

Důvodem komunikačních potíží byl spánek jednoho z pilotů, což podle The Economic Times není zakázané, a také fakt, že druhý pilot naladil při přechodu pod pražskou letovou kontrolu špatnou frekvenci a navíc si ztlumil hlasitost ve sluchátkách.

Německý portál DMM připomněl, že čtvrteční incident nebyl první, kdy z českého vzdušného prostoru vstoupilo do německého prostoru letadlo, které nekomunikovalo a jehož piloti spali. Před několika lety předaly české stíhačky německým dopravní stroj Air India, který uletěl celkem přes 1000 kilometrů na autopilota a s jehož spícími piloty se podařilo navázat spojení až nad Norimberkem, uvedl server.