"Politika Hyundai Motor CZ postavila více jak polovinu dealerské sítě do situace, kdy museli prodejci s firmou ukončit spolupráci, neboť se většina z nich dalším prodejem vozů vystavovala velkým právním rizikům," uvedl předseda asociace Karel Havlíček.

Prodejci odešli před třemi roky od Hyundai poté, co jim firma v dodatku ke smlouvě pod názvem Etický kodex omezila vyplácení bonusů za prodaná auta. Po odstoupení od smlouvy po nich Hyundai požadovalo milionové pokuty. Využívala přitom prodejci podepsané bianco šeky.

Dealeři se naopak u soudů domáhali doplacení rozdílu mezi cenou, za kterou museli vozy od importéra odebírat, a nižší cenou, za kterou je zastoupení nabízelo v reklamní kampani.

Soudy podle asociace postupně uznaly, že odstoupení dealerů od smlouvy s Hyundai bylo v pořádku, protože kvůli trvalému zneužívání dominantního postavení dovozce neměli jinou možnost. Zároveň neuznaly nároky Hyundai, která ze dne na den vytvořila ze svých prokazatelných věřitelů dlužníky v řádu jednotek až desítek milionů korun.

Hyundai byla loni třetí nejprodávanější značkou na českém trhu za Škodou a Volkswagenem. Korejská značka, která vyrábí v tuzemsku ve slezských Nošovicích, prodala 20.992 aut, tedy o sedm procent více než v roce 2015. Celý trh rostl o 12,5 procenta. V reklamní kampani se Hyundai vůči dominantní Škodě dlouhodobě vymezuje.