Zatažení do podvodu je přitom stále častější hrozbou. V listopadu přibylo podle statistik společnosti Bisnode 483 nových nespolehlivých plátců DPH. Je to dosud třetí nejvyšší meziměsíční přírůstek a současně největší nárůst za posledních 11 měsíců. Celkový počet nespolehlivých plátců DPH v ČR tak ke konci listopadu dosáhl 6926.

"Rapidní nárůst počtu nespolehlivých plátců je důsledkem snahy finanční správy o eliminaci rizikových subjektů vyskytujících se mezi plátci DPH, řekl ČTK Jiří Žežulka ze společnosti Apogeo. Tyto subjekty se podle něj daří finanční správě lépe identifikovat, neboť díky zavedení kontrolního hlášení má správce daně přehled o zdanitelných plnění uskutečněných napříč celou ekonomikou. Nyní se v rámci daňového balíčku, který projednává Sněmovna, připravuje rozšíření tohoto institutu na tzv. nespolehlivou osobu, což povede k dalšímu nárůstu počtu nespolehlivých plátců," dodal.

"Podceňování možného zapojení přímých obchodních partnerů nebo subdodavatelů do podvodu na DPH vede k tomu, že plátci daně často problém zjistí a řeší až během daňové kontroly. Pak už ale jen obtížně prokazují, že si kdysi v minulosti počínali přiměřeně opatrně," uvedla advokátka z Ambruz & Dark Deloitte Legal Jiřina Procházková.

Už dávno neplatí, že podnikatel zodpovídá jen za své vlastní daňové povinnosti. Aktivita finanční správy zaměřená na potírání daňových podvodů jej činí do jisté míry odpovědným i za chování jeho obchodních partnerů, upozornila ředitelka v oddělení nepřímých daní v Deloitte Radka Mašková.

Zkušenosti z daňových kontrol potvrzují, že nejlepší obranou před nevědomým zatažením do daňového podvodu je včasná a účinná prevence. Průběžně s každou objednávkou nebo alespoň jednou za půl roku, své obchodní partnery prověřuje pouze 44 procent firem, 38 procent z nich tak činí jen před zahájením spolupráce, nikoliv tedy pravidelně a opakovaně v průběhu spolupráce. Nadpoloviční většina těchto společností však spolehlivost obchodního partnera ověřuje jen manuálním vyhledáváním. Riziko nepřesností a nedůslednosti vyvolané selháním lidského faktoru tak významně snižuje účinnost a spolehlivost přijatých opatření, dodal Petr Čapoun z Deloitte.

V průzkumu 87 procent respondentů uvedlo, že nejčastěji prověřují své obchodní partnery právě v registru nespolehlivých plátců, dále kontrolují platnost DIČ prostřednictvím systému VIES (63 procent). Informace z obchodního rejstříku pak čerpá 59 procent respondentů, ale potvrzení o bezdlužnosti vůči finančnímu úřadu a dalším institucím vyžaduje od svých obchodních partnerů pouze šest procent firem.