Záchytná parkoviště mají sloužit mimopražským řidičům, kteří přijedou do hlavního města a nemají možnost získat kartu do parkovacích zón, které začaly letos platit na území Prahy 5, 6 a 8. Kdy budou stát a kde přesně budou, zatím není jasné. "Musíme nejdříve dát dohromady všechny informace," řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Podle dokumentu, který radní schválili, se ale město potýká při plánování výstavby parkovišť s potížemi. "Při projednávání konkrétních lokalit se proti záměru výstavby mnohdy postaví obyvatelé z přilehlého okolí, případně se samotným záměrem vysloví nesouhlas orgány státní správy či samosprávy dotčené městské části," píše se v materiálu. Vedení Prahy proto před několika týdny uvedlo, že bude také jednat o dočasném pronájmu ploch se soukromými vlastníky. "Soukromníci již nabídli pozemky, a to třeba i o velikosti 60.000 metrů čtverečních," řekl Dolínek.

Praha má nyní vytipováno 18 lokalit po celém městě, kde by mohla vzniknout parkoviště P+R. Seznam vypracoval Institut plánování a rozvoje (IPR). Ne všechny pozemky ale patří Praze. Město by tak muselo nejdřív vyřešit majetkoprávní vztahy k jednotlivým pozemkům. Praha také jedná se státem o převodu pozemku na Vypichu, kde by mohlo vzniknout nové P+R.

Praha ohledně nedostatku záchytných parkovišť čelila například kritice Středočeského kraje. Region Prahu opakovaně vyzval, aby nezaváděla parkovací zóny na území Prahy 5 a 6 do doby, než budou vybudovaná záchytná parkoviště. Hejtmanství uvedlo, že zóny poškodí Středočechy, kteří dojíždějí do metropole za prací.

Parkoviště P+R jsou zahrnuta do systému Pražské integrované dopravy. Primárně jsou určena pro mimopražské řidiče, kteří na nich nechají automobil a dále do centra Prahy jedou MHD. Nejvytíženější parkoviště jsou na metru C, třeba na Chodově nebo v Letňanech. Nejméně používané parkoviště P+R je v Běchovicích.