V závodu celkem pracuje více než 900 lidí. Kvůli nedostatku zakázek je nyní zhruba 200 zaměstnanců bez práce a pobírá 60 procent platu. Ministr uvedl, že brzy bude poptávka po 11 letadlech do Ruské federace. "Problém je v tom, že ta letadla jsou již rozpracovaná a je zapotřebí dalších zakázek. Nejsem si jist, jestli to bude znamenat, že všech těch 200 lidí začne pracovat," řekl.

Pozitivněji hodnotí vývoj situace prezident Odborového svazu Kovo Jaroslav Souček. Podle něj majitelé společnosti uvedli, že kromě zakázek pro ruský trh jsou rozjednané obchody pro čínský trh. Do plné zaměstnanosti by se tak kunovický výrobce měl dostat od listopadu.

Dnešní schůzky se kromě Mládka a Součka zúčastnili náměstek ruského ministra průmyslu a obchodu Andrej Boginskij, generální ředitel UGMK Andrej Kozycin, ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková a předseda odborářů AI Josef Mikula. Přítomen byl také ředitel Uralského závodu civilního letectví (UZGA) Vadim Badecha. S UZGA loni v červenci podepsal ruský majitel kunovické firmy dohodu o budoucí spolupráci.

Mikula má z jednání dobrý pocit. "Z ruské strany bylo zastoupení reprezentativní, víc chtít nemůžeme. Měli s námi ale jednat dřív," řekl ČTK. Podle něj budou ale odboráři velmi bdělí. "Firmu znám do detailů, pracuje v ní 450 odborářů. Pokud budeme vědět, budeme i řešit," uvedl. Zhruba 200 zaměstnanců, kteří jsou doma, je podle Mikuly třeba co nejrychleji vrátit do práce.

"Jsou doma deset měsíců. Mám oprávněné obavy, že se nebudou chtít vrátit. Je o ně zájem jinde," uvedl. Dodal, že by bylo vhodné vyřešit i situaci několika desítek lidí, kteří dostali výpovědi. "Bylo by hezké gesto, kdyby ji firma stáhla, když představenstvo i majitelé deklarovali, že nechtějí propouštět," řekl. Podle něj bude třeba řešit v budoucnu i platy. "AI má opravené budovy a nové stroje, do lidí se investovalo méně," doplnil Mikula.

Problémy Aircraft Industries vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu rublu vůči dolaru. Loni firma do Ruska nedodala jediný stroj, celkem prodala čtyři letadla do Bangladéše a Alžírska. Letos dodala pět letadel, všechna do Ruska.

Kunovická společnost loni dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG (New Generation). Sériová výroba byla plánována na příští rok. Letadla L-410 se ale brzy měla montovat také v Rusku, odkud je UGMK Holding. Závod u Jekatěrinburgu však podle dřívějšího vyjádření AI provoz kunovické továrny neměl ohrozit.

Aircraft Industries se letos potýkala s hrozbou insolvenčního řízení. Návrh podala 3. května společnost Aero Vodochody Aerospace. Pohledávky přihlásilo několik věřitelů, kterým UGMK Holding poté uhradil více než 60 milionů korun. Věřitelé vzali pohledávky zpět, stejně tak Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. K řízení ale přistoupil právník Petr Bernátek, který převzal pohledávku vůči AI asi 23.000 korun. Firma ji zaplatila, Bernátek se přesto proti usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu odvolal. Věc řeší olomoucký vrchní soud.