Dopravci dlouhodobě bojují s nedostatkem řidičů, jedním z důvodů jsou i nízké platy. Hejtmanství letos přispívá na autobusovou dopravu 740 milionů Kč, tuto částku nyní kraj navýší. Dopravci na zvýšení platů od září do konce roku potřebují 30 milionů Kč, část tedy podle hejtmana musejí doplatit. "Ty peníze uhradí v rámci své činnosti," uvedl. Příští rok podle něj bude potřeba na platy řidičů dalších 80 až 90 milionů korun navíc.

"Částka 30 milionů korun byla na to, že dotáhneme už k 1. září základní mzdový tarif ke sto korunám. Částka je 17,5 milionu, to znamená, že musíme podle vlastních prostředků zjistit, co k tomu můžeme dát, nebo nemůžeme dát," uvedl Landa. Je podle něj pravděpodobné, že od září se platy nezvednou na 100 korun, ale jen někam k 90 korunám, a o dalším zvyšování se bude jednat. "Jednání v žádném případě nejsou ukončena, budeme pokračovat dál," uvedl Landa, který přivítal, že ve středních Čechách se na rozdíl od jiných krajů podařilo při jednání s hejtmanstvím dosáhnout kompromisního řešení.

Podle Landy se nyní průměrná tarifní mzda u středočeských dopravců blíží 75 korunám, protože v regionu je hodně firem. Středočeský kraj v současnosti pracuje na integraci dopravy s Prahou a hejtmanovi vadí rozdíly ve výdělcích v obou regionech. Zatímco středočeští řidiči mají měsíční příjem kolem 25.000 až 26.000 korun včetně přesčasů, v Praze je to kolem 35.000 korun. Podle Landy je důvodem skutečnost, že pražský dopravní podnik dostává od Prahy i Středočeského kraje na kilometr více než středočeští dopravci, kteří jedou po stejné trase. "To je další věc, o kterou bojujeme - aby se srovnala cena s dopravním podnikem na linkách, kde jedeme po stejné silnici, stejnými autobusy a vezeme stejné cestující," dodal. Důsledkem tohoto nepoměru je podle něj odliv řidičů ze středních Čech do Prahy.

Ve středních Čechách je kolem šesti dominantních dopravců, například Arriva, ČSAD MHD Kladno či ČSAD Střední Čechy, a pak je řada dopravců, kteří do regionu přejíždějí z jiných krajů.

Řidiči linkových autobusů v různých krajích si na nízké mzdy stěžují dlouhodobě. Uvádějí, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny, autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů.