"Bez výluk a prohrané arbitráže by skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření," uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. Náklady na zavedení náhradní autobusové dopravy a další výdaje spojené s výlukami se podle něho během loňského roku vyšplhaly na půl miliardy korun. Zhruba dvojnásobek České dráhy musely vyplatit na základě prohraného sporu plzeňské škodovce jako doplatek za pozdní dodávku 20 lokomotiv. Do loňského hospodaření se tato transakce promítla 700 miliony korun.

Celkové tržby skupiny Českých drah se zvýšily o 47 milionů korun na 33,083 miliardy korun. V osobní dopravě tržby vzrostly o 352 milionů na 21 miliard korun. V této částce je započítaných i 13 miliard korun, kterými na provoz vlaků přispívá ministerstvo dopravy a kraje. Nákladní dopravě tržby klesly o zhruba 500 milionů korun na 13,1 miliardy korun.

Zatímco osobní doprava loni skončila se ztrátou 1,398 miliardy korun, nákladní doprava vykázala čistý zisk zhruba půl miliardy korun. I na výkonu nákladní dopravy se podle ČD Cargo odrazilo zvýšené množství oprav na železnici. Negativně segment železniční dopravy poznamenaly i nízké ceny nafty, které při přepravě zboží zvýhodňovaly kamionovou přepravu, uvedla společnost.

Objem přeprav zboží klesl o 2,2 milionu tun na 66,4 milionu tun a snížila se i průměrná přepravní vzdálenost o dva kilometry na 167 kilometrů. V osobní dopravě klesl o 400 tisíc na 169,7 milionu počet přepravených cestujících. O kilometr naopak vzrostla průměrná přepravní vzdálenost na 42 kilometrů. O procento se rovněž zvýšila průměrná obsazenost vlaků, která tak dosáhla 27 procent, uvedla společnost ve výroční zprávě.

Zhruba 40 milionů korun před zdaněním vydělal podle předběžných odhadů konkurenční RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury. Auditované výsledky žlutých vlaků, které působí v Česku na trase mezi Prahou a Ostravou, budou podle mluvčího společnosti Aleše Ondrůje k dispozici na přelomu května a června. Společnost loni přepravila přibližně tři miliony cestujících, o 620 tisíc meziročně víc.

Kromě osobního a nákladního dopravce patří do skupiny Českých drah například Výzkumný ústav železniční a poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Celkem skupina na konci loňského roku zaměstnávala téměř 24.000 zaměstnanců. Zadlužení společnosti, která nyní masivně investuje do obnovy vozidlového parku, se proti roku 2014 zvýšilo o téměř 500 milionů korun na 33,2 miliardy korun. Podle mluvčího společnosti Radka Joklíka by od příštího roku měl dluh začít postupně klesat.

Na konci loňského roku provozovaly České dráhy 2100 lokomotiv a elektrických a motorových jednotek. Flotilu dopravce rovněž tvořilo na 2300 osobních vozů. Průměrné stáří vozidel, do kterého se započítávají modernizovaná vozidla jako nová, je zhruba 20 let.