Kromě deseti obětí utrpělo během nehody 18 lidí vážná zranění a 63 lehká. Jeden pasažér se stále pohřešuje. Podle policejního ředitelství Horních Bavor je pravděpodobně, že jeho tělo je stále zaklíněno v troskách vlaku. S jejich odklízením se začne ale až ve středu. Mezi mrtvými jsou pravděpodobně i oba strojvedoucí, informoval policejní mluvčí.

Příčina neštěstí zatím není známa. Podle zdroje agentury DPA se ale na základě prvních výsledků vyšetřování zdá pravděpodobné, že šlo o lidské selhání. Kdo konkrétně by mohl být za tragédii zodpovědný, ale jasné není.

Za katastrofu označil železniční nehodu německý ministr dopravy Alexander Dobrindt, který místo neštěstí navštívil. "Je to šokující," řekl s tím, že Německo prožívá těžkou hodinu železniční dopravy. Podobně mluvil i zemský ministr vnitra Joachim Herrmann. Kancléřka Angela Merkelová v prohlášení vyjádřila soustrast příbuzným obětí. "V myšlenkách jsem rovněž s bezpočtem zraněných, kteří zápolí s následky nehody," uvedla. Bavorský premiér Horst Seehofer na místo katastrofy dorazí ve středu.

Herrmann uvedl, že jednokolejná trať, kde se neštěstí stalo a která je využívána především pro osobní dopravu, v minulosti neměla žádné problémy a že podobná regionální spojení prošla v uplynulých desetiletích modernizací zabezpečovacích zařízení.

Dobrindt řekl, že trať byla vybavena zabezpečovacím zařízením, které má automaticky zastavit vlaky, pokud se dostanou na společnou kolej. Německé dráhy DB, které trať spravují, uvedly, že zhruba před týdnem se zde uskutečnila technická kontrola zabezpečovacího zařízení. Prověrka žádné problémy neodhalila, řekl Klaus-Dieter Josel z DB.

Vlaky cestovalo asi 150 lidí. Podle portálu mangfall24.de jsou mezi zraněnými a oběťmi zřejmě lidé, kteří dojíždějí za prací. Ve vlaku podle všeho nebyly děti, neboť v Bavorsku jsou nyní jarní prázdniny.

Nehoda se stala před 7:00 SEČ u městečka Bad Aibling asi 50 kilometrů jihovýchodně od Mnichova, na lokální trati mezi Holzkirchenem a Rosenheimem. Několik vagonů po nárazu vykolejilo. Dobrindt řekl, že podle toho, jak byl jeden vlak zaklíněn do druhého, je jasné, že soupravy jely velmi rychle a pravděpodobně před srážkou nebrzdily. Povoleno je zde sto kilometrů v hodině. Místo tragédie bylo v zatáčce a v lese, takže strojvedoucí se do poslední chvíle nemohli vidět.

Na místě zasahovalo okolo 500 záchranářů s řadou sanitních vozů, pro zraněné přiletěla desítka helikoptér. Přijeli i záchranáři z Rakouska. Práci jim komplikovalo místo tragédie, které je v zalesněné oblasti u břehu řeky Mangfall obtížně přístupné. Zranění byli přepravováni i na nafukovacích člunech. Nemocnice v okolí včetně Mnichova zrušily plánované operace, aby mohly bez prodlení přijímat zraněné.

Vlaky, které se srazily, patří společnosti Transdev, což je největší soukromý železniční a autobusový dopravce v Německu. Firma v Horním Bavorsku provozuje vlaky pod obchodní značkou Meridian.

Železniční tragédie se stejným počtem obětí se v Německu stala naposledy v roce 2011, kdy se ve spolkové zemi Sasko-Anhaltsko srazil osobní vlak s nákladním. Vůbec nejhorší železniční neštěstí se v Německu odehrálo v roce 1998 v dolnosaském Eschede. Při nehodě rychlíku tehdy zahynulo 101 lidí.