Automobilová skupina Volkswagen dnes uvedla, že k opravě bezplatně svolá přibližně 8,5 milionu vozidel ve státech osmadvacítky. Je mezi nimi i zhruba 2,4 milionu aut v Německu, jejichž svolání k povinné opravě nařídil tamní úřad pro dohled nad automobilovým trhem. Automobilka nadto dobrovolně svolá do servisů na domácím trhu ještě další vozy, řekl podle agentury DPA její mluvčí.

Na technických řešeních, která mohou zahrnovat úpravu softwaru i fyzického zařízení, se nadále pracuje. Automobilka přislíbila, že veškerá opatření nejdříve představí příslušným úřadům. Během následujících týdnů a měsíců bude poté informovat majitele dotčených vozů.

Zatímco v Německu je svolávání 2,4 milionu vozů k opravě povinné, v Česku dosud ministerstvo dopravy o povinném svolání vozidel nerozhodlo. Úřad se podle dnešního sdělení obrací na příslušná místa v Británii, kde probíhá homologace, tedy schválování k provozu, pro evropský trh pro tovární značku Škoda Auto. Ministerstvo chce zjistit možná řešení i to, jaký postup bude platit pro auta Škoda.

Volkswagen uvedl, že zákazníci VW mají nadále k dispozici speciální internetovou stránku v němčině, kde mohou po zadání čísla podvozku svého vozidla zjistit, zda se jich aféra dotýká. Obdobné weby jsou podle něj aktivní i pro jiné země EU a pro značky Audi, SEAT a Škoda Auto. Mladoboleslavská automobilka spustila příslušný web minulý týden.

Volkswagen dnes zopakoval, že všechna dotčená vozidla s naftovým motorem typu EA 189 jsou bezpečná a způsobilá k provozu na silnici. Auta s novějším naftovým motorem EA 288 prý dotčena nejsou.

Český ministr dopravy Dan Ťok na konci září uvedl, že v Česku se prodalo kolem 148.000 aut koncernu VW vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházení emisních měření. Z toho je 101.000 škodovek, 38.000 osobních i užitkových volkswagenů, asi 7000 vozů Audi a 1800 automobilů Seat. Jde podle něj o vozy prodané dealerskou sítí v ČR, nikoliv o všechna vozidla v provozu v tuzemsku.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Automobilka původně uvedla, že z těchto 11 milionů postižených automobilů se jich osm milionů nachází v EU.