"Květnový údaj opět potvrzuje, že spotřeba domácností kvete i v druhém čtvrtletí. Podnikatelská i spotřebitelská důvěra zůstává nadále vysoká, trh práce se viditelně zlepšuje, zaměstnanost dosahuje rekordních hodnot. Maloobchodní tržby jsou tedy jen dalším kouskem do skládačky, která vytváří celkový obraz prosperující české ekonomiky," uvedla analytička Raiffeisenbank Daniela Milučká.

Za prodej pohonných hmot obchodníci utržili meziročně o 8,3 procenta více. Útraty za nepotravinářské zboží stouply o sedm procent a za potraviny o 2,4 procenta. Hlavní ekonom finanční skupiny Roklen Lukáš Kovanda upozornil, že tržby z prodeje pohonných hmot stoupají navzdory tomu, že v posledních měsících jejich ceny vzrostly. "Zjevně však ne tolik, aby to vedlo byť jen k jakkoli významnějšímu zpomalení růstu maloobchodních tržeb," dodal.

Nejrychlejší růst ČSÚ opět zaznamenal u internetových a zásilkových obchodů, které meziročně utržily o 23,1 procenta víc, v dubnu byl růst devatenáctiprocentní. Podle odborníka na maloobchod společnosti PwC Audit Pavla Kulhavého bude v tomto segmentu patrný významný růst proti loňsku po celý zbytek roku. "Tématem prodeje přes internet se totiž letos stávají segmenty, které se tam v minulosti tolik neobjevovaly, zejména potraviny," řekl ČTK.

Tržby za prodej výrobků pro kulturu, sport a rekreaci meziročně stouply o 10,3 procenta, za výrobky pro domácnost o sedm procent, za počítačová a komunikační zařízení o 4,7 procenta. Tržby za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží meziročně vzrostly o 2,4 procenta. Za oděvy a obuv se tržby zvýšily o 1,7 procenta. Tržby za potraviny byly vyšší v nespecializovaných prodejnách o 2,4 procenta a ve specializovaných prodejnách o 2,1 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které ČSÚ od ledna do hlavního ukazatele nezahrnuje, vzrostly meziročně o 14 procent. V dubnu činil meziroční růst 7,1 procenta.