Objem zakázek vypsaných od ledna do konce května se propadl téměř o pětinu (17,6 procenta) na 44 miliard korun. Téměř pětinu (17 procent) z toho si již rozdělily konkrétní firmy k realizaci, dosáhly tak na práce za 7,5 miliardy korun. Zrušeny byly tendry představující pět procent celkového objemu. Zbytek na vyhlášení vítěze a podpis smlouvy teprve čeká.

Sestupný trend potvrdily i statistiky za květen, kdy státní instituce vypsaly veřejná výběrová řízení na stavební práce v celkové hodnotě 9,6 miliardy korun. To je v porovnání se stejným měsícem loňského roku o 13,2 procenta méně.

"Proinvestiční politika vlády velmi významně ovlivňuje také soukromé stavby. Pokud by soukromí investoři začali vnímat výše uvedené změny, mohlo by to mít negativní vliv na celou ekonomiku," upozornil ředitel developerské společnosti O.M.C.Invest Mário Červenka.

Aktivní je hlavně Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která vypsala osm z deseti největších zakázek letošního roku. Prvenství obsadila i v pátém měsíci. "Největší květnovou soutěž vypsala Správa železniční dopravní cesty na modernizaci železniční stanice v České Lípě za téměř 864 milionů korun," podotkl ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.

Za pět měsíců letošního roku bylo zatím ukončeno 2001 zakázek za 41,1 miliardy korun, což je o 2,9 procenta více, co se týká počtu a o 11,1 procenta méně podle objemu v porovnání s lednem až květnem 2014.

Pokles hodnoty zakázek je do jisté míry zapříčiněn třemi velkými soutěžemi ukončenými v roce 2014 od společnosti ČEPS na zdvojení vedení za 2,2 miliardy a dvou zakázek SŽDC na železniční uzel v Plzni a revitalizaci trati České Budějovice - Volary v hodnotě 1,7 miliardy korun, respektive 1,3 miliardy korun. Při vyloučení těchto zakázek klesne hodnota zadaných výběrových řízení za leden až květen o 0,9 procenta.