Výrobu a provoz bateriových autobusů Škody Electric podpořila EU, stejně jako stanici rychlého dobíjení Škoda za více než deset milionů Kč. Tu postavila Plzeňská teplárenská u konečné linky 33 na Košutce.

Linku 33 zvolil dopravní podnik kvůli převýšení, optimální délce ve vztahu k dobíjení i kvůli možnosti zařadit nové vozy mezi standardně vypravované dieselové autobusy.

"Po celou dobu provozu bude probíhat sběr dat k porovnání skutečných parametrů s těmi, které deklaruje výrobce. Na konci by mělo být poznání limitů, tedy co elektrobus vlastně může a kam by se mohl posunout," uvedl Kraus.

Výhodou evropského projektu ZeEUS je, že stejná data dostane Plzeň z partnerských měst, tedy z Barcelony, Bonnu, Glasgowa, Londýna, Münsteru, Stockholmu a Cagliari, kde budou testovat elektrobusy jiných výrobců. Bude tedy možné porovnávat technologie, charakteristiky v terénu, spotřebu, dojezd i dobíjecí stanice.

Prototyp elektrobusu Škoda Perun HP s karosérií od Solaris pojme stejně cestujících jako běžný autobus. Využívá lithium-iontové bateriové články se schopností generování vysokého výkonu. Dobití automatizovaným ramenem přes kontakty na střeše vozu trvá šest až osm minut.

"Data z reálného provozu jsou klíčová pro to, abychom mohli ta vozidla dále vyvíjet, modifikovat a zdokonalovat. A abychom mohli dát zákazníkům reálné podklady pro jejich rozhodování o koupi vozu," řekl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Sledovanými parametry budou dojezd, rychlost dobíjení i vybíjení, provoz v nízkých teplotách, požadavky na bezpečnost, kolik prostoru a váhy zaujímají baterie a spotřeba při topení a klimatizaci.

Na projektu ZeEUS se podílí 40 partnerů - provozovatelé MHD, univerzity i dodavatelé. Jeho rozpočet je 22,5 milionu eur (zhruba 620 milionů Kč) a EU dá 13,5 milionu eur. Výsledky provozu v osmi městech bude mít Plzeň na jaře 2017, kdy se podle primátora Martina Zrzaveckého (ČSSD) rozhodne, zda začne elektrobusy nakupovat. Plzeň, jež dlouhodobě provozuje tramvaje a trolejbusy, by chtěla nahradit v horizontu desítek let všechny dieselové autobusy vozy na bateriový pohon.

Problémem je zatím pořizovací cena elektrobusů. Ze sériové výroby bude známá do tří až pěti let, kdy už půjde o standardní produkt. Také dojezd vozů do 120 kilometrů na jedno nabití je malý.