Rozšíření 100 let starého průplavu, které má přijít na 5,3 miliardy USD (132,1 miliardy Kč) se po osmi letech blíží ke konci a hotovo by mělo být příští rok v dubnu. Quijano řekl, že zvýšit provoz v průplavu by mohl rostoucí vývoz energií a obilí z USA. Průplav ani globální obchod ale podle něj už nezažijí silný rozkvět kontejnerového obchodu, který byl charakteristický pro 90. léta a počátek tohoto století. "Tento trend již dosáhl vrcholu," řekl.

Quijano má pro svou předpověď dva hlavní důvody. Jedním z nich je to, že mnoho amerických společností přenáší výrobu blíž k domácímu trhu, což zpomaluje růst globálního obchodu. Druhým důvodem je pak změna chování amerických spotřebitelů, kteří jsou od krize šetrnější. Americká ekonomika je ale i tak stále ještě zodpovědná za více než dvě třetiny objemu obchodu v průplavu.

Quijanova předpověď přichází uprostřed debat o měnících se vzorech globalizace v době po globální krizi. Za poslední tři desetiletí v rámci období, které někteří nazývají érou hyperglobalizace, rostl světový obchod většinou dvakrát rychleji než globální ekonomika. Od krize se ale všechno změnilo. Po propadu v roce 2009 a oživení v roce 2010 se globální obchod ustálil a roste zhruba stejným tempem nebo pomaleji než světová ekonomika. Ekonomové se zatím neshodují v tom, do jaké míry je to způsobeno strukturálními změnami globální ekonomiky a do jaké míry pomalým a slabým oživováním v některých místech, jako je například Evropa.

Kontejnerové lodě mají na celkovém počtu cest průplavem téměř čtvrtinový podíl, na vybraných poplatcích pak poloviční. Nejlepší období v rámci kontejnerové přepravy zažil průplav za finanční rok do září 2007, kdy přes něj 3600 lodí přepravilo celkem 12,6 milionu standardních kontejnerů, označovaných jako TEU, podle délky 20 stop (asi 6,1 metru). Ve fiskálním roce 2014 přepravilo 2891 kontejnerových lodí 11,6 milionu TEU a za prvních šest měsíců letošního fiskálního roku přeprava kontejnerů stoupla jen o 2,9 procenta.

Quijano řekl, že problém je částečně způsoben i trendem v kontejnerové přepravě, kdy firmy dávají přednost větším lodím. Pro část z nich však průplav není vhodný. Jakmile bude dokončeno rozšíření průplavu, budou jím schopny proplouvat i lodě přepravující až 14.000 TEU a zhruba 97 procent globální obchodní flotily.