Recenze: Mokrá ryba přivádí posluchače za hranu všeho, co se v Berlíně může odehrát

Mokrá ryba přivádí posluchače za hranu všeho, co se v Berlíně může odehrát i v audioknize načtené Janem Teplým.
9. 7. 2018
08:00

Vítejte v Berlíně roku 1929. V době, kdy se můžete stát svědky rozmachu Evropy, ale i temných stránek lidského bytí. Lascivnost, zločin, chudoba i násilí čeká na každém rohu. A pak tu máme vraždu!

Mladý, ctižádostivý komisař Gereon Rath byl po neúmyslném zabití civilisty v rodném Kolíně nad Rýnem přesunut na berlínské mravnostní oddělení, které má práce nad hlavu. Kokain, ilegální noční kluby, politické pouliční bitvy – obyvatelstvo metropole vychutnává život na hraně i za ní. Gereon se přesto na vlastní pěst zaplete do vyšetřování, které vede oddělení vražd.

Mokrá ryba přivádí posluchače za hranu všeho, co se v Berlíně může odehrát i v audioknize načtené Janem Teplým.Mokrá ryba přivádí posluchače za hranu všeho, co se v Berlíně může odehrát i v audioknize načtené Janem Teplým. |

Neznámý mrtvý, jehož tělo nese stopy bestiálního mučení, je pro berlínskou mordpartu záhadou. Situace je totiž mnohem komplikovanější, než se na první pohled zdá. Literární předloha úspěšného seriálu Babylon Berlin v režii Toma Tykwera (Lola běží o život, Parfém: Příběh vraha) je nyní k mání i jako audiokniha, které svůj hlas propůjčil Jan Teplý (41).

Pusťte si ukázku z audioknihy:

Naléhavost a nebezpečí. To jsou dva hlavní pocity, které na posluchače (čtenáře) doléhají s tímto titulem, dalším z bohaté sbírky hitů vydavatelství OneHotBook. To se ostatně na úspěšné tituly specializuje a tak je velmi náročné hledat mezi jejich projekty byť průměr. Také příběh z pera Volkera Kutschera (55) je trhákem sám o sobě. Nenechá posluchače vydechnout, neustále předkládá nové události, které společně směřují do finále. Při poslechu pak titul v režii Michala Bureše překonává bariéry času mezi tím, kdy se odehrává, a naší současností. Jednoznačně jde o prvotřídní krimi!

Atmosféru příběhu navozuje i videoklip seriálové verze knihy:

Video Skladba Zu Asche, Zu Staub z televizního seriálu Babylon Berlin natočeného podle knihy Mokrá ryba. • VIDEO - Netflix
720p 360p

Pokud bych měl něco vytknout, pak možná až příliš uspěchaný a (znovu ten výraz) naléhavý styl, s jakým Jan Teplý knihu načetl. Byť samotné věty nutí čtenáře papírové verze uhánět podobným rytmem, v audioverzi v jednotném tempu jen málo vynikají rozdíly mezi klidnějším dějem a skutečně důraznými okamžiky. Původně jsem tak zamýšlel za tenhle „poklesek“ ubrat 10 % v hodnocení, nakonec mě ale celek přesvědčil o opaku. Z hlasu zkušeného herce je místy až slyšitelný onen rozklad Německa té doby, nulové morálky hrdinů příběhu a zoufalství. Mokrá ryba je tak více než detektivkou a za svou seriálovou, tedy vizuální verzí, nekulhá ani trochu. Spíše naopak.

Volker Kutscher

Mokrá ryba

Vydavatel audioknihy: OneHotBook, 2018