Recenze: Mokrá ryba přivádí posluchače za hranu všeho, co se v Berlíně může odehrát

Skladba Zu Asche, Zu Staub z televizního seriálu Babylon Berlin natočeného podle knihy Mokrá ryba. • VIDEO  (Autor: internal)
9. července 2018
08:00

Vítejte v Berlíně roku 1929. V době, kdy se můžete stát svědky rozmachu Evropy, ale i temných stránek lidského bytí. Lascivnost, zločin, chudoba i násilí čeká na každém rohu. A pak tu máme vraždu!

Mladý, ctižádostivý komisař Gereon Rath byl po neúmyslném zabití civilisty v rodném Kolíně nad Rýnem přesunut na berlínské mravnostní oddělení, které má práce nad hlavu. Kokain, ilegální noční kluby, politické pouliční bitvy – obyvatelstvo metropole vychutnává život na hraně i za ní. Gereon se přesto na vlastní pěst zaplete do vyšetřování, které vede oddělení vražd.

5062900:full:true:true

Neznámý mrtvý, jehož tělo nese stopy bestiálního mučení, je pro berlínskou mordpartu záhadou. Situace je totiž mnohem komplikovanější, než se na první pohled zdá. Literární předloha úspěšného seriálu Babylon Berlin v režii Toma Tykwera (Lola běží o život, Parfém: Příběh vraha) je nyní k mání i jako audiokniha, které svůj hlas propůjčil Jan Teplý (41).

Pusťte si ukázku z audioknihy:

Naléhavost a nebezpečí. To jsou dva hlavní pocity, které na posluchače (čtenáře) doléhají s tímto titulem, dalším z bohaté sbírky hitů vydavatelství OneHotBook. To se ostatně na úspěšné tituly specializuje a tak je velmi náročné hledat mezi jejich projekty byť průměr. Také příběh z pera Volkera Kutschera (55) je trhákem sám o sobě. Nenechá posluchače vydechnout, neustále předkládá nové události, které společně směřují do finále. Při poslechu pak titul v režii Michala Bureše překonává bariéry času mezi tím, kdy se odehrává, a naší současností. Jednoznačně jde o prvotřídní krimi!

Atmosféru příběhu navozuje i videoklip seriálové verze knihy:

Video  Skladba Zu Asche, Zu Staub z televizního seriálu Babylon Berlin natočeného podle knihy Mokrá ryba. • VIDEO  - Netflix

Pokud bych měl něco vytknout, pak možná až příliš uspěchaný a (znovu ten výraz) naléhavý styl, s jakým Jan Teplý knihu načetl. Byť samotné věty nutí čtenáře papírové verze uhánět podobným rytmem, v audioverzi v jednotném tempu jen málo vynikají rozdíly mezi klidnějším dějem a skutečně důraznými okamžiky. Původně jsem tak zamýšlel za tenhle „poklesek“ ubrat 10 % v hodnocení, nakonec mě ale celek přesvědčil o opaku. Z hlasu zkušeného herce je místy až slyšitelný onen rozklad Německa té doby, nulové morálky hrdinů příběhu a zoufalství. Mokrá ryba je tak více než detektivkou a za svou seriálovou, tedy vizuální verzí, nekulhá ani trochu. Spíše naopak.

Volker Kutscher

Mokrá ryba

Vydavatel audioknihy: OneHotBook, 2018