Prezidentský vlak vyráží koncem června na jízdu po Česku a Slovensku: Oslavuje výročí založení republiky

Autor: ČTK - 
14. 6. 2018
14:51

Koncem června vyjede na jízdu po Česku a Slovensku speciální prezidentský vlak. Souprava bude složena z vozů, které za první republiky i po druhé světové válce sloužily československým prezidentům. Vlak poveze parní lokomotiva, přezdívaná kvůli světle zelenému nátěru Rosnička. Národní technické muzeum (NTM) a České dráhy ve spolupráci se Železnicemi Slovenské republiky se touto unikátní jízdou rozhodly oslavit letošní sté výročí založení Československa, informovalo muzeum na svém webu. Další informace zveřejní zástupci muzea a Českých drah na pondělní tiskové konferenci.

Prezidentský vlak vyrazí 28. června z Prahy, odkud zavítá do Brna, Bratislavy, Olomouce, Košic, Plzně, Zlína, Žiliny a dalších měst. Jízdu ukončí při slavnostní prezentaci, která se uskuteční od 28. srpna do 3. září na Masarykově nádraží v Praze v prostorách plánovaného Muzea železnice a elektrotechniky NTM.

Ve sbírkách NTM a vozovém parku Českých drah se dochovalo pět železničních salonních vozů, které sloužily několika československým prezidentům pro jejich jízdy po republice i do zahraničí. "Tři z nich jsou přitom ještě provozuschopné. Unikátnost celého projektu spočívá v tom, že vzhledem ke stáří jednotlivých salonních vozů a jejich historické hodnotě už je v budoucnu nebude možné představit ve funkčním provozu. Stanou se pouze vystavovanými exponáty," napsal tento týden ředitel NTM Karel Ksandr v Hospodářských novinách.

První vůz má ještě rakousko-uherskou historii. Vůz Aza 1-0086 z roku 1909 byl vyroben pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d’Este v Ringhofferových závodech na Smíchově. Po vzniku Československa v něm jezdil i první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Dalším unikátním salonním vozem je vůz Aza 1-0080, vyrobený pro Masaryka k jeho 80. narozeninám v březnu roku 1930 Ringhofferovou továrnou.

Do prezidentského vlaku bude zařazen také salonní vůz, který v roce 1968 vyrobili pro prezidenta republiky ve vagónce v Budyšíně v tehdejší NDR. "Z dobových fotografií víme, že tímto vozem cestoval 30. října 1968 z Bratislavy zpět do Prahy prezident Ludvík Svoboda po oslavách 50. výročí založení Československé republiky a po vyhlášení československé federace," uvedl Ksandr.

Součástí vlaku bude i takzvaná Císařská jídelna Aza 1-0083 z roku 1891, která byla součástí dvorního vlaku císaře Františka Josefa I. Byl zařazen do vlaku, který v noci z 23. na 24. března 1919 odvezl posledního rakousko-uherského císaře Karla I. a jeho rodinu z Rakouska do švýcarského exilu.

Lidé si během zastávek prezidentského vlaku mohou prohlédnout i vagon Aza 1-0085, vyrobený v roce 1906 původně pro barona Rothschilda. Po jeho smrti byl převeden pod státní železnici a po zániku císařství byl zařazen mezi salonní vozy vlaku prezidenta republiky.

V nově zrekonstruovaném železničním voze Ca 4-5086 přezdívaném Pancéřák, který byl určený pro osobní rychlíkovou dopravu, uvidí návštěvníci expozici věnovanou jízdám československých prezidentů vlakem.

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa