Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Recenze: Jmenuji se Nikdo vrací na knižní trh špionážní thrillery v nejlepší britské formě.

(Autor: internal)
18. března 2018
14:06

Kde jsou časy okázalých gest a nákladného života Jamese Bonda - dnešní špion potřebuje k životu jen pořádný příběh a čtenář vodítka k jeho rozklíčování. Obojího se mu dostane v knize britského novináře.

Vycházející hvězda špionážních thrillerů je tu, slibuje vydavatel. Zároveň tvrdí, že knihu Jmenuji se Nikdo ocení hlavně fanoušci románu Já, Poutník a seriálů Ve jménu vlasti a Noční recepční. Uvádí ji slovy: „Znám tajemství. Tajemství, kterým se mění úplně všechno…“ O čem je? Solomon Vine patřil k nejlepším špionům své generace. Měl před sebou zářivé vyhlídky. Pak ho za nevyjasněných okolností odstavili na vedlejší kolej. Čtvrt roku nato unesli šéfa istanbulské expozitury MI6. Nikdo neví, komu věřit. Pomoci by mohl dávný přítel zmizelého: Solomon Vine. Je mimo službu, a proto hledá pravdu na vlastní pěst. A brzy zjistí, že v sázce je daleko víc než jen život jednoho špiona…

4520239:full:true:true

Autor knihy, Matthew Richardson se narodil v roce 1990. Roku 2011 vystudoval anglistiku na univerzitě v Durhamu a na Merton College v Oxfordu, kde editoval studentské noviny Palatinate. Krátce se živil jako novinář na volné noze, psal pro věhlasné tituly jako Times, Sunday Times, Daily Telegraph a New Statesman. V administrativě britského parlamentu působil coby výzkumný pracovník a podílel se na přípravách politických projevů. Někde v průběhu svého života však objevil ještě jeden svůj talent - spisovatelský. Že se čtenáři mají nač těšit dokázal právě svým debutem, prvním dílem budoucí série s agentem MI6 Solomonem Vinem, s názvem Jmenuji se Nikdo.

Jmenuji se Nikdo

Příběh nepotřebuje vnadné ženy, akční honičky drahými vozy, tisíce vystřelených kulek... Naopak se odehrává na malém londýnském plácku, ve světě informací, které jsou dnes tím nejcennějším, čím mohou vlády disponovat. Tajné služby a jejich zájmy se změnily po kauze Edwarda Snowdena, Američana, jenž neváhal zveřejnit pravdu o nelegálním sledování elektronické komunikace a dokumenty odhalující sledování telefonů bezpečnostními službami USA.

V takovém světě Solomon Vine s dávným parťákem Wildem pracují na dopadení jistého Ahmeda Yousefa. Muž si je však příliš jist ochranou někým vysoce postaveným. Je propuštěn a krátce na to zmizí i Wilde. A tak se Vine se svým bývalým šéfem Cosmo Newtonem vydají nejen za jeho nalezením a záchranou, ale také za odhalením zrádce, který tvrdí, že je Nikdo. Na čtenáři je užít si téměř tři stovky stránek a společně odhalovat umě poskládaná vodítka v příběhu, který je realistický, snadno uchopitelný a přitom svižný. Ostatně - odkud jinud čekat dobrý špionážní titul, než z rukou Brita.

Matthew Richardson

Jmenuji se Nikdo

Vydavatel: Knižní klub, 2017