Recenze: Lisbeth se mstí za pokusy na dvojčatech. Milénium se vrací už popáté

Pátý díl Milénia: Muž, který hledal svůj stín
Pátý díl Milénia: Muž, který hledal svůj stín  (Autor: Nakladatelství Host)
Autor: Zuzana Štíchová -
7. září 2017
08:00

Populární severský příběh má další pokračování. Dnes vychází už jeho pátý díl pod názvem Muž, který hledal svůj stín. Nechybí Lisbeth, která sedí ve vězení, ani novinář Mikael Blomkvist, jenž postavil zpět na nohy svůj časopis. Jedna z dějových linek pátrá po detailech dětství mladé počítačové hackerky, druhá se týká násilí v ženské věznici i švédských přistěhovalců.

Sociální experimenty na dvojčatech, ze kterých pochází i Lisbeth Salanderová, vyplouvají na povrch poté, co ji ve věznici Flodberga navštíví její bývalý poručník Holger Palmgren, těžce nemocný stařec. Počítačová virtuoska pohybující se za hranicí zákonů se díky všetečnosti někdejší sekretářky z ústavu, kde byla jako malá zavřena, dozvídá více o svém dětství. Dávné vzpomínky začínají díky souvislostem dostávat nový rozměr. To, co malá Lisbeth kdysi nechápala, je najednou jasné.

I ona byla součástí snahy zaslepených vědců odhalit vliv prostředí na vývoj člověka. Cesta vede k muži jménem Leo Mannheimer, nevypočitatelnému businessmanovi zaměstnanému v Investičních fondech Alfreda Ögrena. Kam ale povede dál?

Zatímco Lisbeth trčí ve vězení a přístup k jakémukoliv počítači je pro ni velmi problematický, nechává za sebe pátrat starého známého – novináře Mikaela Blomkvista. Ten tentokrát hraje v příběhu menší roli než v předchozích dílech. Alespoň pocitově.

Lisbeth se mezitím musí vypořádat také s „novými  pořádky“, které se ve vězení snaží nastolit agresorka Benita. Ta demonstraci své síly směřuje na mladou dívku z jihovýchodní Asie, která se ani nebrání. Jak se ukáže později, vzdor se jí už jednou nevyplatil, to když neposlouchala své bratry. V muslimské rodině se cítila nesvobodná, proto i přes dohled bratrů utekla. Životem za to ale zaplatil její přítel.

Právě tento, dle mého názoru trochu uměle naroubovaný konflikt s podtextem muslimských přistěhovalců se zdá být v knize dost prvoplánový. Celá Evropa žije migrací, v době vzniku knihy zcela určitě, tak proč to nezamontovat do velmi úspěšné série, která volně navazuje na trilogii již zesnulého Stiega Larssona. Lagercratz tím trochu podkopal svou snahu nenásilně v příběhu Lisbeth Salanderové pokračovat. Samozřejmě, někde se inspirace hledat musí, ale... Šlo to určitě i kultivovaněji.

Že to s mladou Faríou Kazíovou nakonec dopadne dobře, lze sice autorovi přičíst ke cti, ale především kvůli naskočení na migrantskou tematiku a zpracování této dějové linky hodnotím pátý díl série jako nejslabší. Mluvit o zklamání by bylo přehnané, milovníci Milénia určitě zajásají, ale Lagercrantz si mohl vystačit s linií pokusů na dvojčatech a rozpracovat ji podrobněji. Pak by podle mého názoru zůstal věrný odkazu Stiega Larssona.

David Lagercrantz

Muž, který hledal svůj stín

nakladatelství Host, 2017