Zataženo, déšť 7°C

Recenze: Projekt Kronos je zárukou, že českou fantasy čekají dobré časy

Projekt Kronos je víc než jen literární prvotinou českého autora Pavla Bareše. Je především jasným argumentem, že i mezi novými autory se rodí talenty.
Projekt Kronos je víc než jen literární prvotinou českého autora Pavla Bareše. Je především jasným argumentem, že i mezi novými autory se rodí talenty.  (Autor: Host)
21. června 2017
10:55

Stejně jako autor knihy Pavel Bareš (23) okouzlí bezprostředností a tak trochu punkovým projevem (myšleno hodně volnomyšlenkářským), tak jeho příběh působí dospěle, profesionálně a co je důležitější - je prostě dobrý! Strach, který dokáže probudit, si čtenáři rádi užijí.

Píše se rok 2052 a to málo, co po válce ze světa zbylo, halí šero nukleární zimy. Attiona City, jednu z posledních výsep lidské civilizace, zevnitř požírá záhadná epidemie a společenské rozkoly. Zatímco prominentní občané v horní části města se vzpamatovávají z válečných hrůz, méně šťastní obyvatelé spodního Downtownu je stále prožívají. Drogový byznys jen kvete, ulicím vládnou konkurenční gangy a zoufalí Downtowneři se ocitají v čím dál větší izolaci. To vše jsou ale jen první výstřely do tmy předznamenávající občanskou válku.

Pavel Bareš: Projekt Kronos - ukázka

Mladý Downtowner Jason Blake vždycky toužil být hrdinou. A teď se mu — k jeho smůle — tohle přání beze zbytku vyplní. Naproti tomu Luco Scarpa nikdy nechtěl nic jiného než prožít svůj život v klidu a míru. Přesto má pod taktovkou nejmocnější organizace světa lovit právě takové lidi, jako je Jason. A ačkoli o tom ani jeden z nich nemá nejmenší tušení, brzy se z nich mají stát pouhé figurky šachové partie, ve které se hraje o osud celého města.

Autor Pavel Bareš představuje svůj debut ve videu:

Video  Projekt Kronos je víc než jen literární prvotinou českého autora Pavla Bareše... • představení knihy autorem.  - Host

Projekt Kronos je víc než jen literární prvotinou českého autora Pavla Bareše. Je především jasným argumentem, že i mezi novými autory se rodí talenty. Spisovatelé, kteří dokážou v komplikovaném bludišti lidské morálky i důstojnosti objevit a hlavně vytvořit silný příběh, ve kterém nechybí akce, boj o moc i přežití, napětí a především dechberoucí obrazy vystupující ze stránek. Na jedné straně pocítíme beznaděj a obavy Downtownerů přicházející s každým novým ránem, na straně druhé pak zhýralý luxus těch z Centra... U téhle knihy není šance se nudit ani na okamžik. Přestože temnota příběhu požírá přísliby naděje, ve čtenáři probouzí chuť pronikat dál, nikoli pocit marnosti a prvoplánového strašení. Ubíhající tempo sice ubírá prostor některým postavám, jejichž smysl pak může být nejasný, ale to je jen velmi snadno přehlédnutelná piha na jinak velmi dobrém výsledku. Výsledku o to příjemnějším, že naznačuje pokračování.

Projekt Kronos je víc než jen literární prvotinou českého autora Pavla Bareše. Je především jasným argumentem, že i mezi novými autory se rodí talenty. Projekt Kronos je víc než jen literární prvotinou českého autora Pavla Bareše. Je především jasným argumentem, že i mezi novými autory se rodí talenty. | Host

Autor Pavel Bareš žije dostatečně blízko Praze, aby se mohl považovat za Pražáka, ale zároveň dostatečně daleko, aby po něm v příměstských autobusech chtěli kupon na první pásmo. Ve dne je studentem FSV UK, v noci frontmanem rockové kapely J!Scream, zapáleným hráčem videoher a čtenářem komiksů, cestovatelem, jachtařem, oddaným hnědokabátníkem a zlomyslným Pánem jeskyní. Zpívá, protože některých slov je škoda bez melodie, a píše, protože i kdyby snad někdy chtěl přestat, stejně by nemohl. Projekt Kronos je jeho literárním debutem.

Pavel Bareš

Projekt Kronos

nakladatelství Host, 2017