Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C

Recenze: Strhující kniha odhaluje tajemství několika životů Před pádem

Je jen málo knih, které si podmaní každého. Jak se vydavatel knihy Před pádem chlubí (a oprávněně), Noah Hawley napsal román, který upoutá všechny.  (Autor: internal)
23. února 2017
15:22

Přežili jste katastrofu letadla? A proč právě vy? Dá se vypořádat s obří tragédií a žít dál jako před ní? A co se dělo „předtím“? Ne, nepředstavujeme psychologického průvodce, ale strhující knihu, která patří k nejlepším titulům závěru loňského roku.

Je jen málo knih, které si podmaní každého. Jak se vydavatel této knihy chlubí (a oprávněně), americký scenárista Noah Hawley napsal román, který upoutá všechny, od prodavaček v polském supermarketu po hollywoodské hvězdy. Na jejích stránkách se ocitáme v mlhavé letní noci. Tou letí z Martha’s Vineyardu soukromé letadlo do New Yorku. Jedenáct pasažérů čeká šestnáct minut letu. A pak se stroj zřítí do oceánu… Přežijí pouze dva – neúspěšný malíř Scott a čtyřletý chlapec. Devět obětí patřilo k privilegovaným, vlivným kruhům. Každý z nich měl svůj příběh, osud, minulost. Možná je něco spojovalo. Nebo to byla jen hloupá náhoda? Co se vlastně dělo před pádem?

Video  Je jen málo knih, které si podmaní každého. Jak se vydavatel knihy Před pádem chlubí (a oprávněně), Noah Hawley napsal román, který upoutá všechny.  - Knižní klub

Román Před pádem napsal scenárista Sběratelů kostí a tvůrce seriálu Fargo Noah Hawley (50). „Každá záhada vyžaduje čas pro své odhalení,“ řekl spisovatel. „A cesty k jejich rozuzlení nemohou být nikdy jednoduché. Správný thriller nesmí povolit do poslední stránky,“ dodal. A tak Hawley rozehrává hru postav, mezi kterými nechybí letuška, zdrogovaný pilot, televizní magnát, obchodník s financemi a další řada mocných lidí. Netypicky vyprávěná kniha fascinuje, třeba jen tím, že autor dokáže jít proti proudu zažitých postupů a přesto čtenáře pohltí. I další oceňovaný autor, James Patterson (69), řekl: „Začal jsem číst ráno, skončil jsem večer. Už asi máte představu, jak dobré Před pádem je. Tak si to přečtěte!“ A nezbývá, než s ním souhlasit.

3240726:full:true:true

Při pádu letadla umírá devět z jedenácti cestujících – a tím to teprve začíná. Zločin zůstává coby dekorace pro poznávání životů cestujících a zápletek „před pádem“. Jejich pojítkem je to, co následuje po nehodě: vyšetřování samotné a také rodící se vztah mezi Scottem a chlapcem. Postavy a jejich pečlivě vystavěné charaktery jsou také jednou z věcí, které knihu posouvají k úspěchu a kvalitě. Každá jedna postava působí tak dokonale, že čtenář naprosto chápe i skryté souvislosti a děj mezi řádky. Nahlédne jim do nitra, dostane se jim pod kůži, dokáže je prožít. A také chce – bez přestávky. Před pádem je tak nejen vynikající knihou, ale zároveň dílo, které budete chtít zdolat na jeden zátah.

Noah Hawley

Před pádem

nakladatelství Knižní klub, 2016