Recenze: Jak se zrodilo monstrum jménem Charles Manson? Psychopat se svou sektou zavraždil 9 lidí

Autor: lm -
20. prosince 2016
14:08

Charles Manson (82) je po více než 40 let synonymem pro psychopata. Jeho jméno ani činy není možné ignorovat nebo zapomenout. Život tohoto amerického hudebníka a zločince, který za sebou zanechal nesmazatelnou krvavou stopu, představuje kniha Jeffa Guinna s názvem Charles Manson: Život a doba. U nás vydaná nakladatelstvím Grada Publishing.

Jméno Charlese Mansona se nechvalně zapsalo do policejních statistik a podvědomí veřejnosti v létě 1969. Během pouhých pěti týdnů za sebou Manson a jeho převážně ženská sekta zanechali devět těl. Zavraždili mimo jiné i herečku Sharon Tate (†26), manželku oscarového režiséra Romana Polanskiho. Její smrt je o to tragičtější, že herečka byla v době vraždy v osmém měsíci těhotenství.

Při seznámení se s Mansonovým případem se každý ptá, co vlastně vedlo ke vzniku takového monstra? Spisovatel Jeff Guinn se proto ponořil do hloubky Mansonova života a pokusil se rekonstruovat události a okolnosti, které ho zformovaly do jeho pozdější podoby. Guinnovi se jako prvnímu podařilo vyzpovídat i členy Mansonovy rodiny, kteří do případu jeho povahy vnáší nové světlo.

Turbulentní éra šedesátých let, rasové nepokoje, pouliční protesty a vzrůstající vzpoura proti autoritám. To je doba, do které Charles Manson přišel na svět. Ve spojitosti s absolutně nefunkčním rodinným zázemím, kdy matka skončila v kriminále a otce ani nepoznal, se značně podepsala na jeho vývoji. Charles Manson byl dlouhodobě aspirujícím hudebníkem a navzdory »nižšímu« původu dokázal učarovat i bohaté smetánce. Byl zdatný manipulátor, patologický lhář a psychopat, což ve spojitosti s pozdější frustrací z nenaplněné kariéry mělo smrtící důsledky.

Guinnova kniha o životě Charlese Mansona poslouží nejen pro studenty kriminologie, behaviorologie, psychopatologie a sociopatologie, ale zaujme i širší veřejnost. Kniha je čtivá a Mansonův příběh vypráví velmi poutavou formou. Jde patrně o nejlepší a nejkomplexnější dílo o životě člověka, jenž se svou brutalitou krvavým písmem navždy zapsal do historie.

Jeff Guinn

Charles Manson: Život a doba

nakladatelství Grada, 2016