Recenze: Hrabě Monte Cristo na vás dýchne nostalgií a okouzlí Bornovými ilustracemi

(Autor: internal)
30. listopadu 2016
09:20

Bouřlivé časy po pádu císaře Napoleona a v nich nekonečná láska Edmonda Dantèse k půvabné Mercedes čelící Danglarsově proradnosti… Kdo by ten příběh neznal alespoň zdálky? Letos na podzim se vrátil v plné kráse a v podobě, která vaší knihovně budě slušet. Aby ne, když pod ilustracemi je podepsán mistr kresby Adolf Born.

Podle dostupných informací je Hrabě Monte Cristo (1844–1845, Le comte de Monte-Cristo) po Třech mušketýrech druhý nejznámější historicko-dobrodružný román francouzského spisovatele Alexandra Dumase staršího (†68). Stal se nestárnoucím příběhem o lásce, odvaze, odhodlání, pomstě a odpuštění. Kolik let potřebuje smrtelník, aby odpustil zradu? Stačí 14 let strávených v jedné z nejhorších věznic světa? I o tom vypráví Dumas na stránkách knihy, které se letos dostalo nové podoby.

3134096:full:true:true

Nové vydání legendárního románu Alexandra Dumase vyšlo s ilustracemi Adolfa Borna a v revidovaném překladu Mileny Tomáškové a Jana Vladislava v třísvazkovém vydání a dárkové krabici v říjnu. Co se literárních skvostů týká, je určitě vynikajícím tipem nejen na vánoční dárek. Pokud jste ho nečetli, i pro vás. Překladatelé ponechali poněkud staromódní styl vyprávění, ale v dobrém slova smyslu. Dýchnou na vás staré časy a stejně jako naši předkové, kteří se příběhem nechali okouzlit, i vy se můžete večer před spaním nechat unášet do dávno minulých časů, kdy ženy byly zásadně křehké a půvabné a muži smělí a nesmlouvaví.

3134101:full:true:true

Na obchodní lodi Faraón připlouvá mladý lodní důstojník Edmond Dantès. V kapse přiváží tajný dopis od Napoleona, na břehu ho očekává něžná Mercedes a povýšení na kapitána Faraóna. Jenže ničemu z toho nepřeje lodní účetní Danglars. Spolu s Fernandem Mondegem, kterému se líbí Mercedes, postupně úskoky a falešnými obviněními dostanou Edmonda do jedné z cel pevnosti If. Ten v jejích zdech naštěstí potká muže, který se mu stane přítelem a učitelem. Abbé Faria v hloubi pevnosti Edmondovi pomůže odhalit zradu, naučí ho jazyky, ekonomii i právo. A také mu svěří své tajemství o neskutečném pokladu kardinála Spady. Hodiny pomsty začínají odtikávat.

Monte Cristo jako inspirace

Hrabě Monte Cristo je jedním z nejvýraznějších románů 19. století. Inspiroval desítky dalších umělců, spisovatelů i filmařů. Otevřeně se k vlivu Dumasova příběhu hlásil jiný velikán, Jules Verne, když v roce 1885 napsal knihu Matyáš Sandorf (Nový hrabě Monte Christo).

3134100:full:true:true

První film podle knihy vznikl už jako němý v roce 1908. Známá a velmi povedená je pak jedna z mladších adaptací Le Comte de Monte Cristo (1998), francouzská čtyřdílná televizní minisérie režisérky Josée Dayan s Gérardem Depardieuem (67) a Ornellou Muti (61) v hlavních rolích. Mladé verze postav Edmonda a Mercedes navíc hrály skutečně děti straších představitelů, Guillaume Depardieu (†37) a Naike Rivelli (42). Opomenout nelze ani výpravný český muzikál Karla Svobody (†68), Zdeňka Borovce (†69), Richarda Hese (†50) a Jozefa Bednárika (†65) Monte Cristo.

Jako by toho nebylo dost, knihu, která dokáže i tolik desítek let po svém vzniku uchvátit čtenáře, doprovázejí ilustrace jednoho z nejlepších českých výtvarníků Adolfa Borna. Výtvarník, který zemřel letos 22. května ve věku 85 let, nevytvořil jen Macha a Šebestovou, ale věnoval se právě i knižním ilustracím. Pod jeho rukama ožívaly obrazy třeba ke knize Mluvící balík Geralda Durrella (†70), ale i k jiným dílům Dumasovým, například Třem mušketýrům. Jeho podobizny postav příběhu zdobí stránky knihy a samy o sobě vyprávějí.

Alexandre Dumas, st.

Hrabě Monte Cristo – komplet

nakladatelství Knižní klub, 2016