Recenze: Jak vypadal husitský válečník? Příručka radí, jak se jím stát

Recenze: Jak vypadal husitský válečník? Příručka radí, jak se jím stát.
Autor: Richard Veselý -
27. 9. 2016
20:59

Jejich tradici a válečný um dodnes mnoho Čechů obdivuje. Jak ale doopravdy bojovali slavní husité, jak se členila jejich armáda a jak vypadala jejich zbroj? To se snaží přiblížit kniha Husitský válečník.

Pokud čekáte romantické popisy hrdinských činů nebo líčení slavných bitev, jste vedle. Kniha se totiž striktně drží faktů a zaměřuje se hlavně na popis oblečení, obuvi, zbroje a dalších atributů slavného vojska. Dozvíme se v ní také o tom, jak Žižkova armáda vznikala, jak byla organizována a vyzbrojena, jak vypadaly její tábory nebo z jakých typů vojáků byla složena.

Zajímáte se o historii armády? Pak je to rozhodně kniha pro vás. Jste žákem základní školy, učivo dějepisu věnované husitům vás zaujalo a rádi byste se dozvěděli víc? Pak rovněž neváhejte. Knihu si kupte i v případě, že mezi vaše koníčky patří převléknout se za cepníka a společně s kamarády trávit prázdniny v improvizovaném husitském ležení napodobováním dobového vojenského života.

Pokud však nespadáte do žádné z výše zmíněných skupin, kniha pro vás může být i zklamáním. Přestože je podaná »polopaticky«, jednotlivým tématům jsou věnované přehledné boxíky a je doplněna kresbami dobových i fotografiemi současných »husitů«, pro některé čtenáře může postrádat hlubší záběr. Kniha to ani neslibuje. Spíš než  ucelený obrázek husitského období tak připomíná delší verzi přílohy dětského časopisu ABC. Je to chyba? Naopak, může jí to sloužit ke cti. Vždyť »Ábíčko« i jeho styl milovalo už několik generací dětí.

Matěj Matuška, Jan Syka

Husitský válečník – kdo byli boží bojovníci…

nakladatelství Grada, 2016