Čtvrtek 18. dubna 2024
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Oblačno, déšť 9°C

Recenze: Komiksová Krajina půlnočních stínů vás provede mezisvětím

17. srpna 2016
16:47

Začíná to jako klasická detektivka nebo thriller. Klišovitý losangeleský policajt, drama v postranní ulici… Jenže David Grey se náhle ocitá v mezisvětí, kde začíná jeho boj o vlastní duši. A taky cesta, na kterou se rádi vydáte s ním.

Trocha teologie, špetka humoru a několik porcí strachu a napětí tvoří dohromady recept na kvalitní komiksový příběh Krajina půlnočních stínů o cestě, hledání a ceně, jakou je člověk ochoten zaplatit za vlastní duši.

Celosvětově oblíbený komiks nelže, vyvolává pocit strachu a váhání nad vlastními myšlenkami, obavy o to, čím vlastně jsme. Epos mistra žánru J. Michaela Straczynského (62), scenáristy a producenta televizních i komiksových seriálů (Babylon 5 a Spiderman), se českým čtenářům představuje potřetí, nutno ovšem uvést, že upravený překlad mu sedne.

Detektiv Grey se po přestřelce ocitá ve světě, kterému jeho obyvatelé říkají mezisvětí. Zapomenutí lidé a věci, které už nikdo nepotřebuje, tvoří smutné kolonie i jednotlivce, které děsí zloději duší. David má na své straně jen tajemnou Laurel, průvodkyni, která jej z Los Angeles vede do New Yorku. Proslulé město je totiž zároveň místem, kde David Grey svede nejtěžší boj o svou duši, tam se utká s temnými tvory, kteří také kdysi bývali lidmi. I Davidovi hrozí, že se propadne mezi ně, jeho proměna začala a čas běží…

Straczynski při tvorbě využil vlastní rozporuplnou zkušenost s životem v náboženské sektě, ale také s životem na ulici. „V roce 1978 jsem ukončil vztah, který ztroskotal, když jsem opustil komunitu, v níž jsem žil, kult, jemuž jsem propadl, a lidi, kterým jsem mnoho let důvěřoval. Byl jsem rozzlobený, rozčarovaný a tak jsem začal chodit na dlouhé procházky. Věděl jsem, že něco hledám, jen jsem nevěděl co. A tak jsem se procházel. Jako hrdina mé knihy David Gray i já chodil celý rok,“ říká Straczynski o knize, která vznikala neuvěřitelných dvacet let.

Bravurní road komiks umě míchá náboženství, ideologii a přitom čtivou akci, dramatické zápletky a filozofické okamžiky. Děsivou neviditelnost jsme navíc pocítili alespoň jednou na vlastní kůži všichni.

Realistické prostředí a známé kulisy měst a míst ve své pusté podobě trochu děsí a vynikající práce kreslíře Garyho Franka každým snímkem podtrhuje scénář ponurého příběhu.

Ačkoli předem víme, co bude následovat, přesto se od knihy nedá odtrhnout. Druhá polovina, hlavně závěr, se táhne a utápí v řadě opakujících se dialogů, které už nic nového nepřinášejí. Jenže k postavám prostě sednou a tohle minus rádi přehlédneme v očekávání katarze a rozuzlení. A pokud máte bujnější představivost, temné a zlověstné „ša-ša-ša“ děsivých tvorů budete o chladnoucích večerech slýchávat v ozvěnách kapek deště i vy. Krajina půlnočních stínů je příběh o lidském hledání své pravé podstaty, možná i o touze po odpuštění, přijetí a odhalení svého místa na zemi. Rozhodně je tím lepším, co se mezi komiksy objevilo.

Michael J. Straczynski, Gary Frank

Krajina půlnočních stínů, 3. vydání

nakladatelství Comics Centrum, 2016