Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Věda může být i umění: Česko–německý tým dvou nadšenců oslnil svět robotem, který třídí kameny

Autor: Ivan D. Hladík - 
25. května 2016
17:56

Když se spojí technologie a umění, může vzniknout dílo, které je užitečné a dokáže okouzlit. To se povedlo dvojici Bartoníček a Maus. Jejich robot získal prestižní uznání mezi 3159 projekty z celého světa.

Projekt Ex Post, který obývá prostory bývalé pošty v pražské Příčné ulici, napomohl vzniku jiného, česko-německého projektu, kterým je robotizované dílo JIIer. Dílo je výsledkem práce Prokopa Bartoníčka a Benjamina Mauseho, kteří se setkali při spolupráci na expozici „Ignorance“. Tam také stroj poprvé předvedli. „Ignorance“ si vzala na paškál masovou výrobu, která podle autorů vede k úpadku původních výrobních postupů a řemesla. Tím zaniká schopnost kultury vytvářet trvalé hodnoty. Stroj nakonec získal v mezinárodním hodnocení Ars Electronica prestižní čestné uznání v sekci „Interactive Art+“. Hodnoceno tu bylo na 3159 projektů v pěti sekcích z více než 84 zemí. Svou cenu však autoři obdrží až v září během konání festivalu Ars Electronica v Linzi.

Bartoníčkův a Mauseho stroj reprezentuje průmyslovou automatizaci. Zavádí proces třídění do historické geologie. „Robot“ JIIer analyzuje a třídí jednotlivé kamínky z koryta stejnojmenné řeky Jller a vytváří působivý obraz vnitřní historie řeky. Tím mimo jiné přibližuje taje a kouzlo geologie, vědy, jejíž název poprvé použil Jean-André Deluc v roce 1778. Je to věda, která se zabývá Zemí samotnou, jejím složením. Také odkrývá tajemství změn odehrávajících se uvnitř i na povrchu naší planety.

Jller – Prokop Bartoníček & Benjamin Maus from Ex Post — Prague on Vimeo.

Kdo je kdo, co je co

Prokop Bartoníček a Benjamin Maus se setkali při studiích v Berlíně. Bartoníček se převážně zabývá experimentálními projekty na pomezí technologie a umění. Benjamin Maus je samouk se znalostmi z mechaniky, fyziky a computer science. Pro ně i projekt Ex Post je ocenění od Ars Electronica významným úspěchem. Podporuje spojení umění s technologií a finančně přispívá na realizaci podobných projektů. Na vzniku stroje JIIer se rovněž podílel Česko-německý fond budoucnosti.

Ars Electronica spojuje umění, technologie a společnost již od roku 1979, kdy vznikl v rakouském Linci jako festival umění, techniky a společnosti. Dříve byla součástí Mezinárodního Brucknerova festivalu (německy International Bruckner Festival). Filozofie festivalu je založena na interakci mezi uměním, technologií a člověkem. Spolu s Japan Media Arts Festival je nejpodstatnější událostí v oblasti technologie a umění. Projekt Ex Post je místem pro kulturu a vzdělávání. Prostor slouží k rezidenci tvůrčích celků, výstavám, přednáškám, ale také možnosti náhodně se setkávat a spolupracovat, a to zejména v oborech na pomezí umění a technologie.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi