Recenze: Máte pečlivě vyleštěná okna? I kdyby ne, pozvěte Britt-Marii dál.

Recenze: Máte pečlivě vyleštěná okna? I kdyby ne, pozvěte Britt-Marii dál.  (Autor: nakladatelství Host)
Autor: Ivan Hladík -
3. května 2016
16:09

Představte si ji. A nebo ne, počkejte... Nechte ji, ať vás sama okouzlí. V reálném životě by musela být naprosto nesnesitelná. V knize Tady byla Britt-Marie si ji zamilujete.

Možná jste ve svém okolí někdy měli podobnou dámu. Lehce přes šedesát, pečlivě vyčesané vlasy, přísný pohled, kterým měří svět, kostýmek bez poskvrnky. Podobný dojem budí i hlavní hrdinka knihy Tady byla Britt-Marie od první stránky. Ke štěstí jí stačí, aby příbory byly vyrovnány ve správném pořadí, povlečení bylo svěží, balkon uklizený, okna vyleštěná... a aby všechno kolem ní ubíhalo spořádaně, vyčištěné sodou, na což Britt-Marie dohlédne.

Fredrik Backman je skvělým spisovatelem s citem pro jemné vyprávění. Britt-Marii milujete bez ohledu na fakt, že žít s ní v jednom domě by bylo asi k zbláznění. Backmanovy postavy působí povědomým dojmem. Bez ohledu na vzdálenost míst, kde jeho figury žijí, se i v našich končinách zdají živé a místa děje známá.

Kde je Britt-Marie

Teď jsme tedy v Borgu, lidově řečeno „zadnici“ světa, uprostřed které se ocitá Britt-Marie potom, co po čtyřicetiletém manželství opustila manžela kvůli nevěře. Obklopena cedulemi s nápisem „Na prodej“ a pochybnými existencemi lehce bilancuje svůj život. Zůstala jí její pravidla, její příbalový leták k životu. A fotbal. Ten Britt-Marie z duše nenávidí. I když samozřejmě „nemá žádné předsudky“. Jenže fotbalová přípravka přece potřebuje trenéra. Britt-Marie fotbal nesnáší. Jenže... Když se rozhlédnete opravdu pořádně, i v Borgu najdete lidi se sny. A nakonec možná najdete i důvod, proč v téhle díře, kde všechno smrdí pizzou a špínou, chcete zůstat.

Společensky nekompetentní Britt-Marie je další z Backmanových postav, které se sice naprosto vymykají normálu, ale o to více si je zamilujete. Pod jejich skořápkou najdete rozbité, malinké kousky nás všech, kteří jsme se někdy cítili na dně a vzdorovali ze všech sil světu valícímu se na nás jako balvan. Abychom nakonec zjistili, že jsme obklopeni něčím dobrým.

Backman české čtenáře okouzlil už svou knihou Muže jménem Ove (jen ve Švédsku se románu prodalo přes šest set tisíc výtisků a práva byla prodána do dvaceti pěti zemí). Následoval titul Babička, která pozdravuje a omlouvá se. Už tam, v příběhu Elsy a její babičky, měla Britt-Marie svou malou premiéru. A byla natolik zajímavá, že si vysloužila vlastní knihu. Milou, naléhavou, citlivou, vynikající. Příběh o druhých šancích, prvních výkopech a o tom, že soda vyčistí skoro všechno teď leží před vámi, přijměte ho. Britt-Marie do vašeho života vnese humor a – trochu sody.

Fredrik Backman

Tady byla Britt-Marie

Nakladatelství Host, 2016