Svátek slaví Jiří, zítra Marek

Recenze: S Sherlockem Holmesem Jacku Rozparovači v patách…

Recenze: S Sherlockem Holmesem Jacku Rozparovači v patách…  (Autor: nakladatelství Paseka)
Autor: Richard Veselý -
2. května 2016
10:56

Případy Sherlocka Holmese i jejich autora zná snad každý. Dokonce i ten, kdo v životě nepřečetl jedinou knihu. Legendární detektiv však není spojený jen se sirem Arthurem Conanem Doylem, který ho vymyslel. Sláva londýnského detektiva už dávno dosáhla takové míry, že její příběhy píší i další autoři – a dokonce i Američané. To je i případ knihy Prach a stín.

Lindsay Fayeová ve své knize skoro sto let po Doylově smrti spojila jedny z největších legend konce 19. století. Jednu fiktivní – Sherlocka Holmese – a jednu opravdovou, byť opředenou mýty a bájemi – brutálního vraha Jacka Rozparovače. Spojení, na které si svého času netroufl ani sám slavný Brit, měla odvahu vytvořit mladá autorka, která do té doby (2009) nenapsala jedinou knihu. A povedlo se jí to!

Šílenému londýnskému zabijákovi se čtenář ocitá v patách díky popisu detektivova věrného přítele doktora Watsona. Tomu se pozornost rozhodně upoutat daří – a pomalu, mord po mordu, nás provádí reáliemi jednoho z nejslavnějších případů historie světové kriminalistiky. Spisovatelce se při popisu vyšetřování brutálních vražd zdařilo trefit atmosféru temných a špinavých ulic starého Londýna, genialitu slavného detektiva i bezradnost londýnské policie.

Přestože Lindsay Sherlocku Holmesovi bez okolků dala do ruky injekční stříkačku i s decentním návykem na heroin, detektiv stále působí uvěřitelně. Oproti originálním knihám o Sherlockovi překvapí množství zajímavých ženských postav. Jediné co příznivce Arthura Conana Doyla bude v knize hledat marně, je suchý britský humor. Na ten autorské kvality americké spisovatelky bohužel nestačily. Bude to čtenáři vadit? Asi ne. Díky čtivosti a »autenticitě« této detektivky to totiž Lindsay Fayeové zřejmě rád odpustí.

To důležité nakonec. Stojí kniha za koupi? Jak pro koho. Milovník klasické literatury tuto recenzi zřejmě ani nečte a Prachem a stínem by si doma asi nepodložil ani kývající se stůl. Pro milovníka detektivních příběhů je ale tato kniha jasná volba.

Lindsay Fayeová: Prach a stín

Nakladatelství Paseka

326 stran