Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno 18°C

Češi odpálili Westminsterský palác. Příprava na filmovou zkázu Londýna trvala půl roku

Autor: Ivan D. Hladík - 
5. dubna 2016
11:13

Naštěstí jen na plátně se do chlouby Londýna pustila česká společnost vytvářející vizuální efekty. Jak zvládli těžký úkol, zjistí diváci už ve čtvrtek 7. dubna.

Ulice poklidného Londýna čeká pořádná akční nálož, plameny a horda teroristů. Stejně jako v Pádu Bílého domu (2013) se jim postaví jediný muž v podání Gerarda Butlera. Jako správné „macho“ trousí hlášky, ze svého arzenálu vybírá vychytané způsoby pro likvidaci nepřátel a je pro Anglii větší spásou než James Bond.

Film Pád Londýna (London has fallen) jde do kin 7. dubna 2016. Filmaři volí čím dál víc šokující způsoby, jak diváky vtáhnout do děje, jak jim ukázat něco nevídaného. To s sebou samozřejmě přináší i výzvy pro tvůrce speciálních efektů. Zásadní českou firmou, která se podílí už téměř tradičně na úspěších zahraničních filmů, je UPP.

50 záběrů, 50 grafiků, 6 měsíců

Akční thriller se natáčel od října 2014 do února 2015. Exteriéry vznikaly v Anglii a Bulharsku. Íránsko-švédský režisér Babak Najafi chtěl ukázat vysoce akční podívanou o teroristických útocích. Samozřejmostí v takových filmech jsou zásahy těch nejlepších tvůrců vizuálních efektů, neboť právě díky nim režisérské vize mohou působit naprosto realisticky. Na podobných efektech se nepodílí většinou jen jedno, ale rovnou několik postprodukčních studií. Společnost UPP má za sebou třeba efekty k filmům Smrtonosná past: Opět v akci nebo Bod zlomu. Pro Pád Londýna pod vedením supervizora vizuálních efektů pana Viktora Mullera vytvořilo dvě velké akční scény. Celkem šlo asi o padesát záběrů a pracovalo na nich kolem 50 grafiků zhruba půl roku.

Jak Češi boří Londýn

„Hlavní scéna, která vznikla v našem studiu, je výbuch Westminsterského paláce a následné zřícení jedné z jeho věží. Při pádu zdiva je zasažen okolo projíždějící Doubledecker,“ řekl Muller. „Protože přímo na věži paláce nebylo natáčení možné, byla část věže pro hereckou akci vybudována ve studiu. Abychom mohli připravit realistickou scénu, museli jsme celou věž napřed vymodelovat a otexturovat podle materiálů a fotografií dodaných z natáčení z Londýna.“ Aby rozpad a pád věže působil maximálně skutečně, bylo potřeba ji v počítači rozdělit na jednotlivé kusy, přesně tak, jak se potom budou rozpadat. To v praxi znamená zhruba deset tisíc dílů a dílků jednotlivých stavebních kusů. Simulace potom probíhá pomocí různých softwarů. Jde o celkem náročné výpočty, pro některé scény trvají celou noc i déle. „Aby dopad částí věže na Doubledecker působil věrohodně, dotáčeli jsme podklady, ve kterých jsou betonové kvádry různých tvarů a velikostí vrhány, z výšky,“ pokračuje Muller. „Na ty se pak implementují textury stavebních částí rozpadající se věže, které padají na Doubledecker opět vymodelovaný v počítači.“

Druhou scénou, které dodalo finální podobu v studio UPP, je přestřelka v metru. Zde museli čeští odborníci vymodelovat a zakomponovat nejen části prostředí, ale i 3D dýmovnice a segmenty dalších zbraní. Opět se dodělávala 3D simulace kouře, dotvářely se záblesky po výstřelech a další úpravy dotvářející atmosféru. Výsledek jejich práce dokazují i fotografie.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi