Recenze: Komiksový anarchista vyhlásil vendetu totalitě!

V jako Vendeta
V jako Vendeta  (Autor: BB Art)
Autor: Richard Veselý -
16. ledna 2016
16:12

Zemi vládne totalita. Všudypřítomná tajná policie má neomezené pravomoci. Systém je podporovaný nesvobodnými médii, která úspěšně gumují mozky poslušným občanům. Svět připomíná Orwellův román 1984. Je to místo, kde by nikdo nechtěl žít… Tak vypadá Londýn roku 1997 v Moorově legendárním komiksu V jako Vendeta.

Kniha, která vznikla v osmdesátých letech minulého století reagovala na změnu Británie v rámci Thatcherismu. »Železná lady« a její konzervativci tehdy potírali vybočování z davu, kde se dalo. Ať už šlo o kočovné travellery, squattery, punkáče, nebo třeba homosexuály. Silná církev, všemocná policie, konzervativní hodnoty a poslušné obyvatelstvo, to byla představa Margaret Thatcherové o nové Británii. Alan Moore ve Vendetě popsal, kam až by podobný trend mohl dojít.

Příběh začíná v londýnském Westminsteru. Nízký plat v muniční továrně přiměje mladou Evu Hammondovou k zoufalému nápadu – přivydělat si prostitucí. Ale má smůlu. První muž, kterého kdy na ulici nesměle osloví, je tajný policajt. Pravomoci policie jsou obrovské, »tajný« a jeho kolegové se proto dívku rozhodnou hromadně znásilnit před tím, než ji podle práva zabijí. V té chvíli na scénu přichází superhrdina V. Muž v dlouhém černém plášti (a v masce inspirované rebelem, který se v roce 1605 pokusil vyhodit do vzduchu anglický parlament) mění v Londýně rozložení sil. Ve jménu boje proti útlaku rafinovaně likviduje policisty i  vládní budovy (a silně připomíná českého Péráka bojujícího proti nacistům). Země se mění, obránci systému se urputně brání a příběh spěje k překvapivému závěru…-

Komiks podle scénáře Alana Moora nakreslený Davidem Lloydem se stal legendou nejen ve světě komiksových fandů. Je tím, co skalní intelektuálové rádi označují jako »grafický román« (protože komiks by přece nečetli) a vznikl podle něj nejen román a úspěšný film. Anarchistický hrdina komiksu už byl vytetovaný na nejednu kůži a inspiroval i vizuální podobu masek »politických počítačových pirátů« Anonymous. Pokud jste „ti, kteří nevypínají zprávy“ (slova autora v úvodu knihy), může V jako Vendeta být to pravé pro vás. Nečekejte na další Vánoce, jsou příliš daleko. Kupte si »pomstu«. Je velice pravděpodobné, že i vy jí budete nadšeni.

Alan Moore, David Lloyd

V jako Vendeta

BB Art, 2015