Podobná zařízení mají děti odtáhnout od počítačů a poskytnout jim prostředí pro aktivní zábavu a kreativitu, sdělili jejich provozovatelé. Rodiče za dětské vstupné zaplatí podle dne v týdnu a podle konkrétního centra zábavy zpravidla od 120 do 300 korun, dospělí platí jen někdeKostkoland je zdarma, vstupné se platí pouze do muzea s modely z lega, mezi nimiž je například vila Tugendhat.

Jako první využila v Brně zájmu o dětské zábavní parky zlínská společnost Eurogalaxie, která otevřela v roce 2009 Bongo v Pražákově ulici. „Byli jsme na Moravě první, dnes je pro rodiny s dětmi v Brně a v okolí aktivit mnoho. Nápor návštěvníků jako v začátcích provozu už asi nezažijeme,“ uvedl manažer Tomáš Valášek. Dalším stejně zaměřeným centrem byl až na konci roku 2013 Wikyland, který je u Olympie.

Centrum ve Slatině bude v Brně třetí se stejným zaměřením. „Zdravé konkurenční prostředí je motivací pro neustálé zlepšování služeb, a tedy ke zvyšování spokojenosti zákazníka,“ míní ředitel Wikylandu Ludvík Kohut. S návštěvností je zatím spokojený stejně jako provozovatel Bonga.

Děti by měly aktivně tvořit

Centra zábavy nabízejí prolézačky, trampolíny, skluzavky, ale i tvůrčí centra. „Chceme, aby se děti něco naučily a samy vytvořily,“ řekl majitel sítě obchodů Království hraček Bambule Petr Homolka, který otevře Kostkoland. Některá centra nabízejí atrakce, kde mohou být s dětmi i rodiče. Ve všech jsou zaměstnanci, kteří se dětem věnují.

Návštěvníci se vracejí zpravidla opakovaně, většinu tvoří rodiny s dětmi, méně chodí školy či školky. Proto musejí provozovatelé čas od času některé atrakce měnit a přicházet s novinkami. „Právě instalujeme novou profesionální trampolínu a nafukovacího krokodýla, který slouží jako prolézačka se skluzavkou,“ uvedl Kohut. V Bongu za poslední rok přidali dětské lanové centrum, pavoučí věž či skákací hrady.

Analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara předpokládá, že boom těchto dětských center není u konce. Ekonomika oživuje, což podle něj zvýšilo zájem o tyto služby. „Vnímám také snahu velkých nákupních center o rozšíření nabídky volnočasových aktivit, aby zde zákazníci trávili co nejvíce času,“ řekl Šimara. Limity jsou podle Kohuta tradiční, tedy demografické parametry v regionu, kupní síla obyvatel a dostupnost služby.