Hlídky českobudějovických celníků stahovaly kamiony jedoucí ve směru na Dolní Dvořiště do areálu letiště v Plané, kde probíhaly následné kontroly za pomoci mobilního rentgenu. Celkem bylo za dva dny takto zkontrolováno více jak 60 nákladních vozidel, dodávek a autobusů. Prozatímní výsledky jsou zajímavé. Jedné z hlídek celníků, která operovala u benzínové stanice ve směru na Kamenný Újezd, se zdálo podezřelé chování osádky osobního vozidla Ford Focus. Celníci vozidlo eskortovali do prostor letiště, kde ho podrobili důkladné kontrole. 29-letá řidička a její 39-letý spolujezdec byli značně nervózní. U mladé ženy celníci pojali podezření, že je pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky.

Psovod se služebním psem zkontrolovali vozidlo. Pes silně značil místo v prostoru spolujezdce. Následnou kontrolou byla nalezena použitá stříkací jehla a prázdná kazeta používaná narkomany. Policisté poté provedli orientační zkoušku na přítomnost omamných a psychotropních látek. U řidičky byla zkouška pozitivní na pervitin. Poté bylo u jednoho z kontrolovaných řidičů kamiónů zjištěno, že řídil vozidlo pod vlivem alkoholu. Celníci tyto dva případy postoupili věcně příslušným orgánům Policie ČR. Dále celníci ve dvou případech zjistili přetížení nákladních vozidel. V prvním případě bylo vozidlo přetíženo o tři tuny a ve druhém případě o jednu tunu.

Jednalo se o zahraniční přepravce a byly uloženy kauce ve výši 28 tisíc korun a 7 tisíc korun. V dalším případě zahraniční přepravce nepředložil požadované přepravní povolení. Celníci mu vydali náhradní povolení v hodnotě 10 000,- Kč. Za porušení týkající se dodržování bezpečnostních přestávek řidiči podle mezinárodní dohody „AETR“ byla v jednom případě také udělena kauce ve výši 10 000,- Kč.

Využití velkokapacitního rentgenu je výhodné nejenom pro celníky. Pro řidiče kontrolovaného vozidla není tato kontrola časově náročná. Pokud je vše v pořádku, tak celý proces trvá přibližně deset minut. Nejdříve musí předložit doklady k vozidlu a k nákladu, poté najede do určeného prostoru, vypne motor, zatáhne ruční brzdu a vozidlo opustí. Následuje rentgenování vozidla, které trvá pár desítek vteřin. Během této doby nabírají detektory v rameni jeřábu informace o intenzitě prošlého rentgenového záření, ze kterých je v reálném čase vytvářen výpočetním systémem radioskopický obraz nákladu a vozidla, který je posílán na pracovní stanice operátorů k vyhodnocení, které trvá průměrně do 5-ti minut.

Místo, kde velkokapacitní rentgen působil, nebylo vybráno náhodně. Nejenže Letiště České Budějovice leží na strategické pozici při výjezdu z města, je zde dostatek prostoru a klidu pro kontrolu kamionů, ale mezi celní správou a letištěm funguje už dlouhodobá spolupráce. Letiště České Budějovice je držitelem licence pro neveřejný mezinárodní provoz s vnější hranicí. Celní odbavení potřebují letadla pohybující se mimo území členských států EU.

Mgr. Vladimír Pešek Tiskový mluvčí CÚ pro Jihočeský kraj FOTO: Celní správa