Necpěte nám multikulti, multikulti selhalo a proč na letácích pózují lidé „negroidního“ typu? To jsou politicky spíš korektnější reakce některých Čechů na kampaň Lidlu. Černoch na reklamním letáku samozřejmě trochu překvapí: Zrovna tenhle řetězec totiž nikdo nikdy nepodezíral z čehokoli exotického. Ohledně jídla se chová spíš hezky česky, jak dnes rádi říkáme, byť se nabídkou i kvalitou snaží poslední dobou posunout výš.

V rámci společenské odpovědnosti dokonce můžete s Lidlem být i na „Cestě k lepšímu zítřku“, cokoli tím firma myslí. A teď taková černá kaňka! „V reklamním letáku jsem si přečetl, že prodáváte tmavý chléb, černý čaj a arabskou kávu! Každý slušný Čech ale ví, že správně je pouze světlý chleba, bílý čaj a bílá káva,“ píše slušný Čech jménem Martin Benda.

Určitě jde o příkladného vlastence, jenž jako by se vyučil u někdejších republikánů nebo dnešních okamurovců a jejich renegátů. Doufejme, že bude letos někam kandidovat, nejlíp na Hrad. Přesto: Některé reakce lidí určitě nejsou ničím jiným než idiotským rasismem. Zarazí nicméně automatické zmínky o multikulti: ty ukazují, jak si dnes někteří lidé okamžitě spojí současné problémy s migrací i s nevinným černochem na obyčejném letáku s oblečením.

Někdo evidentně odvedl dobrou práci. Doufejme jen, že dotyčný černoch do Evropy nepřiplul na pašerácké bárce. V někdejší veselejší době provokujících reklamních kampaní nejen Benettonu by něco takového zřejmě nenapadlo ani Daniela Landu, jenž upřímně zpíval o Bílé lize. Tehdy jsme totiž ještě uměli odlišit reklamu od terorismu a jiných horších věcí.

Lidl se sice za svůj leták postavil, situaci ale moc nevylepšil. „Jsme v Evropě 21. století, kde spolu soužijí různé rasy. A protože Lidl najdete také po celé Evropě, nevidíme rozdíly. Čím více ze světa totiž poznáte, tím větší toleranci vůči jiným máte. Proto jsou naši modelové ze všech koutů světa,“ vysvětlil modela tmavé pleti v kampani.

I Lidl tím vlastně přiznal, že nejde o pouhou reklamu, ale i výchovu lidí k toleranci. Nebo taky politické korektnosti, jak říkáme dnes. Něco jako když nás prodejci nejen pneumatik učí dálničními billboardy s polonahými blondýnami toleranci k ženám. Neznám horší způsob, jak lidi učit rasové i jiné toleranci, než jim ji nenápadně podsouvat na reklamním letáku.

Vsadím se, že i Lidl teď figuruje na nějakém podzemním seznamu politicky korektních nepřátel národa. A možná je díky černochovi na letáku taky prvním řetězcem, který pronikl mezi nenáviděnou tzv. elitu. A přitom stačilo říct, že nejde o víc než o reklamu.

Fotogalerie
5 fotografií