Komentář: Po 32 letech máme dálnici s jedním pruhem. Sobotka asi zavře i ten

Autor: Petr Holec, autor je redaktorem týdeníku Euro - 
18. 12. 2016
11:45

Už se zdálo, že jsme se přece jen vrátili do Evropy, jak jsme si kdysi slibovali. Po 32 letech a 10 miliardách se v sobotu konečně otevřelo posledních 12 kilometrů dálnice D8 spojující Prahu s Německem. Za více než třicet let jsme tak dokázali postavit 92 kilometrů, z čehož vychází tempo necelé tři kilometry ročně. S ohledem na hustotu naší dálniční sítě před sebou máme ještě hodně a dlouhé práce. 

A to D8 vlastně ani není dálnice. Nebo aspoň ne podle západoevropských standardů, i když jsme si u nás poslední dobou díky hromadným opravám dávno zvykli, že i dálnice mívají jen jeden pruh a jezdí se po nich šedesátkou. Dvanáct hodin před jejím otevřením se totiž pod D8 znovu hnulo podloží, takže už jezdíme pouze jedním pruhem i na zbrusu nových dálnicích. Evidentně jdeme stále dopředu.

D8 je něco jako sága Česka, náš vlastní Dallas. Od začátku je smutným bojem politiků, aktivistů i občanů. V sobotu na ní stříhali pásku prezident Miloš Zeman, vicepremiér Andrej Babiš (ANO) i ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), zatímco si premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zachraňoval vlastní partajní funkci v nedalekých Teplicích. Zeman se jako obvykle opřel do aktivistů, kteří stavbu D8 permanentně blokovali. Výjimečně nešlo o pouhý nikotinový bonmot.

Proti D8 bojovaly hlavně Děti Země a nejvíc jejich předseda Miroslav Patrik. Vedle něj je upřímný chlapík i Stanislav Gross. Patrik totiž přestal proti D8 bojovat, jakmile z něj exministr Vít Bárta udělal svého placeného poradce pro stavbu D8. 350 korun za hodinu aktivistických rad způsobilo, že Patrik přiznal, že Děti Země proti D8 vlastně nebojovaly z nějakého vyššího ideálu, ale jen kvůli nedostatečné informovanosti ze strany státu. Což tak nějak postihuje nás všechny. Za peníze najednou zařídil, že se D8 postaví podle plánů státu, a ne aktivistů.

Video Z Prahy až do Drážďan: Tohle je poslední úsek D8, který zbývalo dodělat. - David Malík, Matěj Šrám

A podobně to je s D8 dodnes, pořád je politickým bojem. Její otevření na místě stále slavily stovky převážně místních lidí a ještě na ni nevjeli ani první řidiči, a už nám všem premiér Sobotka slíbil, že se kvůli nestabilnímu podloží možná zavře i zbývající pruh. A my se zase cestou na předvánoční i slevové povánoční nákupy do Drážďan vrátíme na starou dobrou E55, kde to kdysi hlavně v Dubí bývalo tak hezké. Proč ne: Na ní vám ani ve ferrari nehrozí, že překročíte maximální povolenou rychlost.

Takže se vlastně zase vrátíme do roku 1984, kdy se D8 začínala stavět. Ve filmech a seriálech se tomu říká dramatický oblouk: odněkud vyjdete a během děje někam dojdete. Zpravidla to ale nebývá do stejného místa. Ale upřímně: Jestli chtěl Sobotka ukázat, že je fakt premiér, možná se mohl o naše bezpečí zajímat ještě před otevřením D8, takže jsme ji ani nemuseli otvírat. Protože i my dospělí jsme trochu jako děti. Dáte nám k Ježíšku nějakou hračku, třeba 12 kilometrů dálnice, a pak nám ji zase seberete…

Doporučujeme
jarda304 ( 18. prosince 2016 21:02 )

Co udělal Sobotka za všechny ty roky co byl ve vládě, aby se dálnice stavěly rychleji ? Jen blbe kritizuje a přitom je sám jedním z hlavních viníků problémů s vystavbou Naposledy se stavělo za Rebicka, tak mu nasadili psi hlavu. Ted stavby rozjíždí Tok a zase z něj dělají lampa

mrd.bejka ( 18. prosince 2016 16:31 )

tak to je konec, právě jsem chtěl expandovat do východního německa, ale jak když nemám dálnici

tomik007 ( 18. prosince 2016 16:14 )

Dalnica BOHUSLAVA SUBOTKY

gabreta ( 18. prosince 2016 16:12 )

Prvně se Holec dostal k tomu, napsat něco, co má hlavu a patu.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud