Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Nečekejte na politiky. Problémy s taxikáři za ně vyřeší mobily

Komentář Petra Holce k boji s nepoctivými taxikáři
Komentář Petra Holce k boji s nepoctivými taxikáři  (Autor: Blesk.cz)
Autor: Petr Holec, autor je redaktorem týdeníku Euro - 
15. října 2015
06:15

Pražským taxikářům se povedlo to, co jen málokomu v Česku: jejich podvody zná téměř celý svět. Všemožná turba na okrádání lidí, vyhlídkové jízdy městem místo přímé cesty, podvody s kreditkami, výhružky na rozloučenou. Problémy taxislužby řeší vedení Prahy podobně jako ostatní politici jiné věci permanentně a bez valného výsledku. 

Jako obvykle se nyní magistrát pře s taxikáři hlavně o peníze: kilometr jízdy teď stojí maximálně 28 korun, taxikáři ale chtějí 38 až 45 korun; radnice jízdné spočítala na 32 korun. Někde je očividně chyba – nebo přesněji díra. Nejde ovšem jen o peníze: nedávno se Praha aspoň rozhodla, že by taxikáři v hlavním městě neměli jezdit v tílku, ale slušně oblečení, když už mnohdy bývají tím prvním, co turisté z Prahy vidí. Mohli by se totiž pak bát, že se nedopatřením ocitli v Africe. 

Možná nám to ale může být fuk. Podobně jako taxislužbou ve světě už nějaký čas otřásá Uber a jiné aplikace, které taxikářem udělají skoro každého majitele auta, co umí nastartovat, začíná teď v Praze i Brně fungovat česká mobilní aplikace Liftago: nabídky nejbližších volných taxikářů i s typem auta, jízdným i hodnocením uživatelů máte přímo v mobilu.

Zajímavé na Liftagu je, že s ním lidé průměrně jezdí za 20 korun, takže taxikáři možná přece jen netřou až takovou bídu, jak si rádi stěžují v televizi. Pro aplikaci jezdí i řidiči pracující pro taxi dispečinky, kteří se nebojí, že zákazníci poté jejich výkon ohodnotí tak, že už si je nikdo nikdy nevybere. Třeba jen proto, že během jízdy nechce poslouchat náckovská moudra.  

Ne že by samozřejmě i pražští taxikáři neměli svou pravdu: jízdné se neměnilo několik let a přinejmenším ceny paliva a úplatků policistům šly nahoru. Na druhou stranu bychom ani pražské taxikáře neměli příliš litovat, pokud jimi aplikace jako Liftago u nás otřesou stejně brutálně, jako Uber jejich pařížskými a newyorskými kolegy.

V Paříži stojí taxikářská licence až 100 000 euro, zatímco v New Yorku se dvě taxikářské koncese nedávno prodaly za milion dolarů za kus, takže provozovatelé taxíků pak musí své vysoké investice dostat zpět – většinou od zákazníků. V Praze stojí vydání koncese 500 korun a za nějakých 15 000 korun za potřebné vybavení auta jezdíte.    

tgbg ( 15. října 2015 08:18 )

Za kommoušů se taxíka nebylo možné dočkat, MHD nejezdila a tak se chodilo pěšky.

Zobrazit celou diskusi