KOMENTÁŘ: Stát chce chránit cyklisty. Svede je pod kola aut
Nic proti jízdním kolům, samozřejmě. Každý jsme na něm začínali, než jsme dospěli a koupili si auto. Stát se teď rozhodl tuto hierarchii obrátit: do projednávaného zákona o provozu na pozemních komunikacích totiž ministerstvo dopravy vepsalo dvě zásadní změny.
Ta první dává městům možnost vytvořit cyklistické zóny s absolutní předností cyklistů, ta druhá namalovat cyklopruhy i na silnicích, kam se cyklisté vedle aut nevejdou. To vše prý i kvůli bezpečnosti cyklistů. Možná kvůli bezpečné smrti. „Není to nic proti autům,“ řekl k tomu národní cyklokoordinátor (super džob!) Jaroslav Martínek.
To jistě ne, ostatně i oficiálním záměrem novely je navýšit počet cyklistů na úkor aut, což není nic proti... Myslím, že takhle nějak začnete o vztahu aut a cyklistů přemýšlet, když se stanete ministrem a najednou máte díky modrému majáčku na střeše a placenému psychopatovi za volantem svůj vlastní jízdní pruh i zónu úplně všude – s cyklisty i bez nich.
Bývaly časy, jimž někdy také říkáme staré dobré, kdy se auto považovalo vedle kola za pokrok lidstva. Teď to někteří vidí opačně: auta můžou za všechny problémy měst a pokrok naopak vidí v návratu ke kolům, podobně jako byly ještě nedávno pokrokem biopaliva nebo solární elektrárny. Docela by mě zajímalo, jak k tomu tito lidé dospěli: proč je najednou absolutně lepší ten, kdo jezdí na kole, než ten, kdo řídí auto?
A co komu šoféři, fackovaní už tak politiky ze všech stran včetně znemožňování parkování, udělali, že najednou mají i v úzkých městských uličkách téměř stát za cyklisty nebo jim všude dávat přednost? Řidičů je několikanásobně víc než cyklistů a státu odvedou kvůli koupi i provozu auta tolik různých daní, že by naopak měli být absolutními vládci: místo toho se jimi stávají cyklisté, kteří nepřispívají vůbec ničím. Tedy kromě hezkých cyklistek.
Nemám vůbec nic proti kolům, jedno celkem drahé horské dokonce i vlastním, což je poslední dobou má jediná cyklistická aktivita. Navíc vím, že v praxi se pro řidiče vlastně nic nezmění, protože v úzkých městských uličkách už dávno stojí i bez cyklistů. A absolutní přednost jim už taky dávají nejen tam, kde si klidně jezdí v protisměru v jednosměrkách, protože kvůli srážce s nimi nechtějí řešit nový lak a opravu chladiče. Jen se bojím, co přijde po téhle novele: pruh pro cyklisty a absolutní přednost na D1 ve všední dny?
Jako cyklista říkám NE! Je to kravina, která může paradoxně zhoršit provoz na silnicích. Kéž by se tam zabývali jinými, hodnotnějšími nápady.