Jak se Češi rozhodují, kde sehnat peníze? Emoce jsou na prvním místě

Autor: Zuzana Zelenková - 
12. 11. 2017
07:12

Když se lidé rozhodují pro půjčku, tak často preferují buď úplně nebankovní sektor typu Zonky, nebo menší instituce. Převládá v nich prý pocit, že nemusí „krmit“ velkou mašinerii. V řadě případů vyhrává i to, že nemusejí platit například za výběr z bankomatu nebo za vedení účtu. Převážně se to týká ale mladých lidí, menší banky i nebankovní firmy často fungují přes internet a mají minimum poboček. 

Lidé si tradičně půjčují ve své mateřské bance, v té, ve které mají účet a je pro ně důvěryhodná. V posledních letech ale lidé trochu otáčejí ve smyslu nebudu krmit „nenažrané bankéře“, armádu úředníků v bance, lidi, kterým jsem úplně jedno.

„V průzkumu, který jsme nechali vypracovat, se ukázalo, že naši klienti oceňují právě tyto faktory,“ řekla Anna Bláhová, šéfka vztahů se zákazníky na Zonky.cz. „Je jim sympatické, že úroky jdou lidem, kteří se jim složili na půjčku a zajímali se o jejich příběh. V tomto principu solidarity je výhoda i pro nás jakožto zprostředkovatele, protože o to více se lidé cítí zavázáni půjčku řádně splácet,“ dodala.

Na prvním místě emoce

Sílu emocí si v nedávné době uvědomily také banky. Stojí na ní například aktuální kampaň České spořitelny se sloganem: „Když ve vás někdo věří, dokážete víc.“ „Cílem nového přístupu je emotivní formou představit Českou spořitelnu jako spolehlivou banku, která provází jednotlivce, komunity a firmy po celou dobu života, je jejich průvodcem na cestě k prosperitě a tím přispívá k prosperitě celé země,“ popsala marketingová ředitelka České spořitelny Monika Hovorková.

Trendu si všímá také autorka knihy Emoce v marketingu Jitka Vysekalová. V obecné rovině konstatuje, že motivace pozitivní emocí upevňuje spojení s konkrétní značkou nebo produktem. Zvyšuje se tak pravděpodobnost, že si člověk vybere to, co v něm příjemné pocity navodilo. Na sílu lidských příběhů upozorňoval již před padesáti lety také „otec reklamy“ David Ogilvy.

Velké bankovní domy jsou pořád jednička

Právě v emocích je úspěch Zonky.cz, lidé tady s lidmi sdílí příběhy a na základě toho jim někdo potřebné finance vypůjčí. Ne každý ale emocím propadá, lidé, kteří se odchylují od velkých bankovních domů, jsou zatím spíš v menšině. 

Podle finančního poradce Vladimíra Švorby je změna patrná, ale zatím spíš zanedbatelná. „Já si myslím, že žádná razantní změna tam nebude a že největší banky budou stále držet největší podíl na trhu. Změna tam může být v řádu pěti procent,“ uvedl pro Blesk.cz expert.

Je to prý o důvěře a o dostupnosti. Novější banky jsou hlavně ve větších městech a najde si k nim cestu mladší, vzdělaná klientela, která umí pracovat s internetem. Starší lidé už to mají těžší, podle Švorby jsou konzervativní a zůstávají tam, kde jsou spokojení. V případě hypotečních i spotřebitelských úvěrů jsou tedy stále dominantní velké bankovní instituce.

Výhledově se to ale prý změní. „Novější banky budou mít o něco větší podíl na trhu. To je přirozený trend. Změna přijde, ale není to nic rychlého,“ dodal Švorba.

To pro Blesk.cz potvrdil i výkonný ředitel České bankovní asociace Pavel Štěpánek. Podle našich průzkumů jsou pro klienty rozhodujícími faktory spokojenosti s bankami kvalita poskytovaných služeb, šíře nabídky produktů, vstřícnost personálu, úroveň internetového bankovnictví, důvěryhodnost banky a také dostupnost poboček. Dlouhodobě platí, že klientská veřejnost zůstává převážně věrná své bance.

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa