Povinné ručení opět zdraží. Nejen „chroničtí bourači“ si připlatí

Autor: ula - 
6. 1. 2017
06:30

Povinné ručení zdražovalo minulý rok a jeho cena bude podle ekonomů stoupat i letos. Pojišťovny tvrdí, že je pro ně produkt ztrátový, tedy že víc vyplatí na pojistném, než kolik vyberou od řidičů. Koho se zdražování dotkne? Co majitelé tolik diskutovaných zahradních traktorů? 

„Pojišťovny se stále vyrovnávají s novým občanským zákoníkem, který rozšířil povinnost uhradit další škody. Lze říci, že povinné ručení je pro ně ztrátové, a proto zvyšují ceny,“ uvedl analytik Zbyněk Kuběj ze společnost Partners.

Dále stoupají náklady za poskytnutí lékařské péče, roste počet nehod a pojišťovny musí odvádět tři procenta z pojistného do Fondu zábrany škod. Peníze z tohoto fondu jsou přerozdělovány např. na pořízení techniky pro policii, záchranáře a hasiče a cílem je snižování nehodovosti a zajištění bezpečného silničního provozu.

Podle České kanceláře pojistitelů došlo např. u tahačů návěsů k zdražení za posledních 5 let o asi 15 procent (6 300 Kč) a velmi rizikoví mladí řidiči do 30 let si v posledních dvou letech připlatili průměrně 750 korun.

Kdo si připlatí?

Kdo často bourá, bude si muset samozřejmě připlatit. Pokud jste mladý muž do 25 let, žijete ve velkém městě a nemáte tolik zkušeností s řízením, připravte se, že vás se zdražení také dotkne. Zdraží i rizikové skupiny vozidel, např. tahače návěsů. Zdražení závisí na mnoha faktorech, ale analytici odhadují zvýšení o deset procent.

„Řidiči považují povinné ručení za nutné zlo, proto sahají po nejnižší ceně. Ta by ale neměla být rozhodující,“ varuje Kuběj. Pokud si sjednáváte povinné ručení, sledujte, jaké pojišťovna nabízí asistenční služby. Dnes je na trhu i povinné ručení, které s malým limitem hradí i škody na vlastním vozidle, které jsou jinak z ručení vyloučeny a jsou zahrnuty v havarijním pojištění.

Blíží se novela zákona?

Podle ekonomů by mělo pokračovat projednávání novely zákona, která vychází ze snahy Evropské unie sjednotit pravidla povinného ručení v celé EU. Novela by měla zavést pojištění vozidel, které na silnici mohou, ale majitelé s nimi na vozovku nevyjíždějí. Tedy například rypadla, zahradní traktory nebo jiné stavební stroje.

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud