Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Finanční poradkyně Filipa dotlačila do nevýhodné smlouvy. Pomůže novela zákona?

Finanční poradkyně Filipa dotlačila do nevýhodné smlouvy. Pomůže novela zákona?
Finanční poradkyně Filipa dotlačila do nevýhodné smlouvy. Pomůže novela zákona?  (Autor: scom, Mária Rušínová)
Autor: ula - 
6. prosince 2016
18:54

Filip (27) z Prahy má s finančními poradci velké zkušenosti. Sám říká, že většinou negativní. Nejvíc ho zklamala jeho kamarádka, která mu dala podepsat nevýhodnou smlouvu o pojištění. Pomoci by měla novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích. Odborníci už vyjádřili obavu, zda bude novela skutečně v praxi fungovat. Co tedy přinese klientům?

Filip nikdy finanční poradce nevyhledával, vždycky si nějaký našel jeho. Obvykle dostal kontakt od některého z Filipových přátel. Pokud se někdo ozval, tak Filip, podle svých slov, využil šance, aby zjistil něco nového nebo se informoval ohledně poradenství. Ačkoliv byl vždycky opatrný, jednou schůzka s finanční poradkyní skončila podpisem smlouvy o pojištění. A jak se ukázalo, velmi nevýhodným.

Nepozorný člověk podepíše cokoliv

„Schůzky s poradci probíhají vždy stejně. Sejdou se s vámi v restauraci nebo kavárně, zeptají se vás na vaše sny, představy, co byste rádi realizovali do budoucna,“ popisuje Filip a pokračuje: „Pak se obvykle přejde k analýze financí, rozeberou se příjmy, výdaje apod. Následně začnou nabízet různé produkty a to už se pak člověk začne ztrácet v souvislostech. Pokud není pozorný, tak nepochopí, co se po něm vlastně chce. Poradci mají schopnost všechno pěkně zaobalit.“

Jednu takovou schůzku ukončil mladý muž podpisem smlouvy na pojištění. „Sešel jsem se s kamarádkou, místo rady jsem podepsal smlouvu, vzpomíná Filip. Poradkyně tvrdila, že jde o pojištění na částku 500 Kč měsíčně. Ukázalo se, že pojištění bylo ve výsledku mnohem vyšší, zároveň v něm byly zahrnuty vysoké poplatky. Filip tedy krátce po podpisu od smlouvy odstoupil a zpětně vše hodnotí, že to byla jeho hloupost. 

Volání po večerech a ráno

Podle Filipa vystupují poradci většinou přátelsky, ale je to jen taktika, jak podepsat cokoliv, co si poradce usmyslí. Občas Filipovi volali poradci velmi brzy ráno nebo naopak pozdě večer. „Dále pak jsou velmi invazivní v nátlaku na člověka a snaží se přinutit k podpisu smluv, kterým já nerozumím a dle vysvětlení poradce je nikdy pochopit nemohu,“ popisuje Filip praktiky některých finančních poradců. „Ale mám i pozitivní zkušenost – jeden poradce mi velmi dobře dokázal poradit, u jaké banky bych si měl založit účet, abych měl co nejmenší poplatky, a poradil, kam bych měl investovat,“ pochvaluje si mladý muž.

Poradce od slova radit

„Finanční poradenství by se mělo skutečně zakládat na poradenství, ne na nucení lidí koupit si nějaký produkt,“ vzkazuje Filip a dodává: „Lidé by si měli hlavně dát pozor na to, co podepisují, nikdy nic nepodepsat bez řádného přečtení nebo případné kontroly třetí strany.“

Novela zákona už od prosince

Od prosince 2016 začíná platit novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích.

„Regulace se týká všech typů životního pojištění a upravuje povinnost pojišťovacích zprostředkovatelů vrátit poměrnou část odměny v případě, že pojistná smlouva zanikne v prvních 5 letech trvání pojištění. Cílem novely tedy je, aby klient dostal zpět více peněz, pokud zruší životní pojištění během prvních pěti let,“ vysvětluje novelu Vít Mikolášek, ředitel právního oddělení Partners, ale dodává: „Otázka ale je, zda tomu tak v praxi skutečně bude.“ 

Zároveň novela reguluje množství pořizovacích nákladů, které může pojišťovna strhnout klientovi z pojistné smlouvy v případě zániku pojištění. „Bohužel nejsou regulovány celkové náklady pojištění, ale pouze náklady pořizovací, takže pojišťovna může zatížit smlouvu klienta jinými náklady,“ doplňuje Mikolášek. 

Pomůže regulace něčemu? 

„Pokud se klient rozhodne vypovědět pojistnou smlouvu v prvních 5 letech, měl by dostat část naspořených prostředků zpět. Pokud pojišťovny nezmění konstrukci produktů a nezatíží prostředky klienta jinými poplatky,“ říká právník.

Více poplatků od pojišťoven?

„Regulace mohou mít podle odborníka ale i negativní dopady na klienty. Zejména tím, že jsou regulované jen pořizovací, ale ne celkové náklady, může dojít k tomu, že si pojišťovny přidají další poplatky a klient ve finále zaplatí víc. Stávající úprava se totiž pouze částečně vyrovnává s počátečními náklady na produkt – respektive s odměnou pro zprostředkovatele. Již neřeší, že pojišťovna si může účtovat náklady následné a klient tak ve výsledku nic neušetří,“ uzavírá Mikolášek.

Zobrazit celou diskusi