Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Výhodná koupě nebo klamání zákazníka? Co byste měli vědět o výprodejích

  • Autor: ula - 
    30. 12. 2015
    19:15

    Povánoční výprodeje jsou v plném proudu, další vlna nás čeká hned po Novém roce. Rok co rok ale Česká obchodní inspekce odhalí řadu chyb, kterých se obchodníci při slevách záměrně i neúmyslně dopouštějí. Přeštěte si, na co byste měli myslet, pokud se vrháte do obchodu s nápisem „totální výprodej“.

  • 1.Jak má vypadat sleva?

    Podle pravidel a zákona by každý štítek, regál nebo plakát se slevou měl obsahovat informaci o původní ceně, výši slevy a nové ceně. Jinak lze považoval slevu za podvod. „Mnozí obchodníci s těmi cenami manipulují. Uvedou jen procentuální výši slevy anebo tu cenu špatně spočítají, dají tam původní slevu a potom to nějak vypočítají a vyjde jim jiná částka, než by tam měla být,“ říká Lukáš zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.


    Láká-li obchodník na slevy, vždy musí být na zboží konečná cena a vyčíslení slevy musí na haléř sedět. Pokud to tak není, podejte podnět České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů může stát obchodníka pěkně draho.


    Jak má vypadat sleva? Jak má vypadat sleva? | Profimedia

  • 2.Jak nakupovat ve slevách?

    Pokud chcete ušetřit, naučte se porovnávat ceny, a to nejen pomocí internetových srovnávačů. Najděte si na internetu i recenze na obchodníky, pátrejte na diskusních fórech, kde si lidé sdílejí svoje zkušenosti. Projděte si nabídku kamenných obchodů, porovnejte ceny a teprve pak se rozhodněte, kde zboží koupíte.

     

    To, že někde je zboží zlevněno o 50 % ještě neznamená, že ho za „zlevněnou“ cenu nekoupíte jinde zcela běžně. Proto je mít dobré o cenách přehled. Pokud máte pocit, že jste byli obchodníkem oklamáni, obraťte se na Českou obchodní inspekci.


    Jak nakupovat ve slevách? Jak nakupovat ve slevách? | Shutterstock

  • 3.Jak je to se zárukou?


    „Tady je častý mýtus jak u spotřebitelů, tak u prodejců. Prodejci často spotřebitelům tvrdí, že na zlevněné zboží není záruka nebo je záruka jeden měsíc, půl roku… To ovšem není pravda, na zlevněné zboží se vztahuje stejná záruka jako na nezlevněné zboží tedy dva roky,“ říká Zelený.

     

    Jedinou výjimkou, která by mohla nastat, je sleva, která byla poskytnuta pro konkrétní vadu zboží. U zboží ale musí být jasně uvedeno, že se jedná o vadný kus.

     

    Pozor na akce typu 3+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatitli, vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím darem. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.

     

    2505985:full:true:true

  • 4.Zaklínadlo „až“


    Sleva až 70 procent, ušetříte až polovinu… Jsou vám tyhle věty povědomé? Aby ne, patří mezi nejčastější klam, jak vám dostat do obchodu a vytáhnout z vás peníze. A slůvko „až“ je mezi obchodníky velmi oblíbené.

     

    „Ta sleva až 90 % se vztahuje třeba na jeden druh zboží a na ostatní je sleva nižší, 20–30 % nebo vůbec žádná,“ varuje Lukáš Zelený z dTestu. Prodejci se tímhle trikem snaží udat málo atraktivní zboží nebo takové, ke kterému není příslušenství.

     

    „Pokud vidíme slovo až, tak bychom si měli říct, ano, nějaká sleva být může, ale určitě nebude taková, jak je slibovaná,“ radí Zelený. „Pokud už jdeme do prodejny, musíme počítat s tím, že nedostaneme slevu na vše, ale že budeme muset vybírat,“ dodává.

     

    Zaklínadlo „až“ Zaklínadlo „až“ | Profimedia

     

  • 5.Falešné likvidace prodejen


    Krach cen, totální likvidace zboží nebo prodejny. Tohle na nás také často křičí barevné nápisy z výloh. „Pokud nám někdo slibuje krach cen nebo totální výprodeje nebo také likvidaci prodejny, tak bychom si měli ověřit, zda ta prodejna skutečně končí, anebo jsme jen klamáni tím, abychom si něco koupili,“ říká Zelený.

     

    Falešné likvidace prodejen Falešné likvidace prodejen | Profimedia

  • 6.„Zdražení“ před akčním výprodejem

    „To jsou velmi časté případy, že ještě předtím, než je poskytuta sleva, tak jeho cena je zvýšena, někdy i o sto procent,“ uvádí Zelený. V tom případě je dobré si ověřit, kolik vlastně nabízené zboží stálo před slevou. Nebo se může stát, že se obchod „tváří“, že má zboží zlevněné, a ve skutečni to tak není nebo je zlevněná pouze jedna položka.  

     

    „Zdražení“ před akčním výprodejem „Zdražení“ před akčním výprodejem | Profimedia

moiaza ( 30. prosince 2015 22:40 )

 Dnes jsem se vydal do obchodů a měl v plánu utratit pár kaček za "výhodné" ceny. Byl jsem ve F-M a to např.ve Sportisimu, Planeo-elaktro, Hervis, Ok- elektro a v dalších prodejnách. Věřte nebo ne, neutratil jsem jedinou korunu. Všude na mne útočily obrovské slevy dosahující až 80 procent. V obchodech mě čekal jen podvod. Slevy téměř zanedbatelné. Třeba měli hodně nadsazené ceny "dříve" a nyní. I to nejlevnější zboži se dalo koupit daleko levněji v internetových prodejnách. Později jsem si uvědomil, že žiji v ČR a odjel domů.

Zobrazit celou diskusi