ONLINE CHAT
Dobrý den, z jiného soudku. Občas dělám melouchy, kdo ne. Stane se ale, že si někdo něco objedná, třeba posledně dlažbu, a pak se chce soudit, že je na ní vlnka. Jenže když dláždí na místě, kde je skála, nemůže se divit. Kdybych mu tam začal řádit se sbíječkou a strávil na tom kousku celý den, zaplatil by třikrát tolik co za tohle položení. Ale to byl zase škrt. Říkal jsem mu to, ale on teď na mě tahá paragrafy a chce to předělat zdarma. Můžu se soudit?(Jandák)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Tady to může být sporná situace, ale obecně platí, že zhotovitel je v pozici profesionála a měl by tak spotřebitele jako laika upozornit na související rizika. To se týká například povinnosti zhotovitele oznámit bez zbytečného odkladu skryté překážky, které se týkají místa, kde má být dílo provedeno, které znemožňují provedení díla dohodnutým způsobem. To by mohlo dopadat možná na případ, který zmiňujete. V takové situaci má zhotovitel navrhnout změnu díla. Pokud se potom strany nedohodnou ma změně smlouvy, tak může kterákoliv z nich od smlouvy odstoupit. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Dobrý den. Do Novostavby RD jsme si pořídili nová okna. Bohužel mělo vadné těsnění, což po cca třech měsících opravili jeho výměnou. Pod vyměněné těsnění zatékalo a docházelo k rosení (i teď v létě), proto jsme ho reklamovali znovu. Podle dodavatele to bylo v pořádku. Nechali jsme udělat znalecký posudek, který nám dal za pravdu. Firma i výrobce to uznali a těsněni opět vyměnili. Jenže se po výměně vyskytl zase stejný problém, kdy pod těsnění zatéká a to dost hodně. Opět jsme nechali udělat znalecký posudek, který nám dal za pravdu, tzn. že je těsnění špatné, nicméně teď už to výrobce profilu ani dodavatel oken nechce uznat. K vůli těmto a dalším problémům s okny již rok stojí stavba a nám se vše prodražuje. Musí dodavatel oken danou vadu opravit, případně vyměnit křídla oken? Máme nárok na žádání proplacení vícenákladů? K oknům máme uzavřenou smlouvu o dílo. Děkuji.(Lukáš)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Určitě by v tomto případě měl dodavatel vadu odstranit. Můžete případně zvážit místo odstranění vady také odstoupení od smlouvy na dodávku oken, zde by však záleželo na okolnostech. Jestliže je však postoj dodavatele zamítavý, tak Vám zřejmě nezbude, než se domáhat nároku soudní cestou. Vaší výhodou v soudním sporu ovšem bude znalecký posudek, který vyznívá ve Váš prospěch. Pokud se podaří prokázat vady oken, tak byste měli mít nárok také na náhradu související škody. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Dobrý den, zadali jsme firmě vyhotovit novou střechu na novy dum. Jejich subdodavatel špatně dal vazníky na střechu, ne podložil do váhy. Ted je střecha křivá. Maji za placenou jen 1/3 z ceny, zálohu. Už to tři týdny opravují a stále to není v pořádku. Jak nyní máme jednat? Můžeme střechu ne převzít, najmout jinou firmu na opravu a původní doplatit tozdil mezi zálohou a opravou? (Krupová)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za Váš dotaz. V pozici objednatele máte právo kontrolovat provádění díla s tím, že můžete požadovat zajištění nápravy ze strany zhotovitele a provádění díla řádným způsobem. Pokud by to zhotovitel nenapravil v přiměřené době, tak můžete od smlouvy odstoupit. Podle okolností by tak bylo možné využít tohoto postupu s tím, že byste následně mohli zajistit provedení opravy jinou firmou. Původní zhotovitel bude mít nárok na zaplacení bezvadných prací, které provedl. Pokud tedy bude cena těchto prací nižší než záloha, tak můžete náklady na opravu započíst na odpovídající část zaplacené zálohy, případně požadovat ještě doplacení vzniklé škody. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Dobrý den, s remeslnikem jsem se dohodla na práci, dala zálohu 2 tisíce.Vystavil mi potvrzení. Hned druhy den jsem zakázku zrušila s tím, že mi vrátí peníze a ja jemu potvrzení. Peníze mi nevrátil dodnes, je to iuz 3 mesice, napřed se vymlouval, pak nereagoval na 2 dopisy s dodejkou, kde jsem mu psala, ze na něho podám žalobu. Na Financak jsem volala, nepomohou, policie též, Městský úřad v jeho bydlišti nic nezmůže, co mám dělat, jedná se sice o 2 tisíce, ale jsem důchodce, to není na podvodníky zadna metoda? Děkuji Jana l (jana.rosenbaumova@centrum.cz)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za Váš dotaz. Mohlo by tady být sice sporné, jestli bylo možné zakázku zrušit, zda proto byly dány důvody. Nicméně nárok na vrácení zálohy byste přesto měla mít, a to nejen za předpokladu, že řemeslník se zrušením souhlasil, ale především z toho důvodu, že zakázku neprovedl a jedná se tak z jeho strany o bezdůvodné obohacení. Nárok proto můžete vymáhat soudně a požadovat zaplacení, resp. vrácení částky 2 tis. Kč. Soudní řešení by tak v podstatě měla být jediná a zároveň nejúčinnější metoda, jak se domoci svého práva. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Dobry den, prosim o radu, jak postupovat proti zednikovi ( ma pozastavenou zivnost ), ktereho jsme si najali na vystukovani obyvaku. Smlouvu jsme nesepsali, slo o ustni dohodu. Praci odvedl, nechal si zaplatit 6500,- + material a za 3 dny dny jsme ho volali na reklamaci a zadali jsme opravu. Prisel a pokusil se o opravu, ktera to jeste zhorsila. Na dalsi volani uz nereagoval a prestal s nami komunikovat. Museli jsme sehnat noveho zednika a vsechno se to muselo delat znovu. Prosim o radu, jak postupovat proti 1.zednikovi, popr. jake urady mam navstivit, abych se domohla vraceni penez za zpackanou praci. Dekuji za odpoved. Andrea C.(Andrea C.)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Domnívám se, že jste v tomto případě postupovali správně, neboť jste vady vyktly včas. Vzhledem k tomu, že následnou opravu a odstranění vad již zedník neprovedl, tak byste po něm mohli žádat přiměřenou slevu z ceny nebo byste mohli od smlouvy odsoupit. Pokud se navíc muselo vše provádět znovu, tak byste měli mít nárok na vrácení celé ceny. Případně byste mohli požadovat za nesplnění smlouvy ze strany zedníka náhradu škody, která Vám tím vznikla. Škoda by v tomto případě odpovídala nákladu (ceně), kterou jste zaplatili druhému zedníkovi. Pokud byste chtěli vymáhat své nároky, tak bych doporučil soudní řešení případu. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Dobrý den, nemám žádné zkušenosti a potřebuji provést rekonstrukci chalupy :střechu, elektřinu, vodu, postavení nové koupelny a výměnu oken, včetně vybourání otvoru pro nová okna. Zejména to poslední mi dělá starosti, mám obavy aby nedošlo k poškození statiky. Prosím o radu jak postupovat. Moc děkuji za odpověď.(MIchaela P.)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Pokud by zde hrozilo riziko narušení statiky, což je naprosto zásadní, tak bych doporučil se obrátit na prověřenou firmu, která Vám zajistí komplexní servis. Nicméně každý podnikatel v této pozici zhotovitel by měl vystupovat jako profesionál a zajistit provedení díla s potřebnou péčí. Jestliže by zhotovitel zjistil, že může být prováděním prací narušena statika chalupy, tak by Vás na to měl upozornit a případně navrhnout změnu provádění díla. Pro podobné případy větších rekonstrukcí, které navíc vyžadují odbornost, bych doporučoval, abyste si domluvila stavební dozor, který bude ve Váš prospěch kontrolovat provádění díla. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Co všechno bych si měl od řemeslníka vyžádat, abych byl právně krytý a mohl ho když tak soudně donutit? Jaké jsou nejčastější triky a kličky, kterými mě mohou ošidit? Bojím se vzít si neprověřeného člověka, ale ti prověření nemají čas.(Milan Kotrba)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Nejdůležitější by mělo být sepsání smlouvy, která bude obsahovat všechny nezbytné věci. Podstatné tak bude především sjednání ceny a termínu dokončení díla. Zásadní ovšem bude přesné popsání díla, v čem má spočívat, jak má být provedeno, jaký má být použitý materiál, jaké budou postupy atd. Pokud se podaří jednoznačně popsat výsledek, tak odpadne řada sporných otázek. Je možné klidně v rámci podoby výsledného díla odkázat např. na vzorník, katalog, vizualizaci apod. Dále je určitě vhodné dohodnout také postup kontroly provádění díla a jeho převzetí včetně odstranění případných vad. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Dobrý den pane právníku. Objednali jsme si elektrikáře, který nám zapojil tři čtvrtě elektřiny a zbytek nestihl. Žádné vypínače, žádné zásuvky, jen trčící dráty, že to přijde dodělat později. Jenže později je v současné době už více než tři měsíce. Můžu ho žalovat pro diskomfort? Podle všeho je ústní smlouva také smlouva, máme písemnou objednávku a on od toho ani ústně neodstoupil. Pořád jo, já přijdu, nikdy neřekl, že zakázku ruší, že to neudělá. Nevím ani jestli si mohu vzít někoho jiného aby to dodělal. A pak mu nezaplatit celou část, která je ve smlouvě, ale nefakturoval si ji.(Tomáš Bednář)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. V tomto případě byste kromě požadavku na dokončení díla mohli od smlouvy odstoupit. Vzhledem k tomu, že se jedná o porušení smluvní povinnosti ze strany elektrikáře, tak můžete požadovat náhradu škody, která Vám v souvislosti s tím vznikla. Újma tak může spočívat nejen v nepohodlí, které zmiňujete, ale třeba v nákladech na zajištění náhradní elektřiny nebo dokonce i náhradního bydlení, protože v dnešní době je elektřina nezbytnou součástí běžného života. Můžete si také domluvit dokončení díla s jiným elektrikářem s tím, že buď můžete požadovat cenu za dokončení po původním elektrikáři nebo ji můžete započíst na fakturovanou částku a platbu tak ponížit. Každopádně původní elektrikář nemůže požadovat zaplacení něčeho, co neprovedl. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Měla jsem objednané elektrikáře, aby mi v bytě předělali elektřinu. Dala jsem jim zálohu 10 000 korun na materiál. V bytě chtěli být sami, aby mohli v klidu pracovat. Ve všem jsem jim vyšla vstříc. Po návratu do bytu mě ale čekal šok. Díry ve zdech, volně se kývající dráty a nic nebylo dokončeno. Nechali jen vzkaz, že přijdou za 14 dní. Když jsem jim rozčileně volala, že byt opustili v hrozném stavu, urazili se a řekli, že už nikdy nepřijdou a ať se seženu někoho jiného. Jsem chudší o 10 000 korun, v bytě mám jak po bitvě a zoufale sháním schopného elektrikáře. Mám na něco nárok?(Karolina)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Postup ze strany elektikářů není samozřejmě správný a máte tak více nároků. Vzhledem k tomu, že odmítají instalaci elektřiny dokončit, tak byste mohla od smlouvy odstoupit. Případně byste po nich mohla požadovat přiměřenou slevu z ceny. Mohla byste žádat i náhradu škody, která Vám byla způsobena nedokončením díla nebo nutností odstranit vady. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Měl jsem na chalupě člověka, kterého mi doporučil známý. Dotyčný řemeslník měl IČO na stavební práce, ale až posléze jsem zjistil, že je to úplný manták, který co mohl, to zkazil po stránce materiálů i stavebních postupů.Několik věcí se už po něm muselo kompletně předělat. Až pozdě jsem zjistil, že podvedl i toho známého co mi ho doporučil a několik dalších lidí a zmizel. Bydlí a podniká v ohlašovně na obecním úřadě. Co mohu dělat? (Tomáš L.)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Pokud byly vady vytknuty včas, tak máte právo na přiměřenou slevu z ceny nebo odstranění vad. Podle popisu předpokládám, že se navíc jednalo o podstatné porušení smlouvy, tak by bylo možné od smlouvy odstoupit. Zásadní otázkou tady bude reálná vymahatelnost Vašich nároků. Samozřejmě pokud dotyčný řemeslník zmizel a má pouze ohlášené bydliště na obecním úřadu, tak se nedá příliš předpokládat, že má nějaký majetek. Bylo by tak na zvážení před případným zahájením soudního sporu, zda bude možné soudem přiznanou částku z něčeho uspokojit a dosáhnout tak potřebného efektu. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Kdo má reklamovat práci řemeslníků (instaletéři), pokud udělali špatně spádovaný odtok, pokud jde o nájemní byt. My, nebo majitel?(Zbyšek)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Reklamaci vadného spádového odtoku by měl především řešit majitel bytu. Nicméně z pozice nájemců byste měli tuto vadu majiteli oznámit. Majitel má potom povinnost zajistit odstranění vady v přiměřené době. Pokud by to majitel nesplnil, tak můžete vadu odstranit a žádat náhradu nákladů s tím spojených, případně můžete žádat slevu z nájmu, pokud by vada byla podstatná. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Je někde přesně popsáno, co z práce řemeslníka je možné reklamovat a co už ně? Mám novou, na míru dělanou skříň, ale dveře nesedí úplně přesně. Je tam asi milimetrová škvíra. Podle truhláře dřevo ještě pracuje. Manželovi se ale mezera nelíbí a žádá o opravu, kterou ale truhlář odmítá udělat. Prý je vše v pořádku. Co s tím?(Simona)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Přesný popis, co lze reklamovat, bohužel není, ale platí obecná pravidla pro provedení díla. Dílo musí být ze strany zhotovitele provedeno s potřebnou péčí a dílo musí odpovídat smlouvě. Bude tedy podstatné, co bylo ve smlouvě dohodnuto a do jakých detailů smlouva šla. Pokud by totiž skříň neodpovídala smlouvě, tak se bude jednat o vadu. V opačném případě tak může být sporné, zda se bude jednat o vadu, přičemž se nedá vyloučit i nutnost odborného posouzení například ze strany znalce. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Řemeslníci odvedli práci, jak měli, ale nechali si u nás věci i materiál a od té doby je nemůžu sehnat. Bydlíme v bytě, nemám ty věci kde skladovat. Jak máme postupovat? Nejraději bych všechno vyhodila. (markéta)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Tohle je poměrně něšťastná situace, ale mělo by pro Vás existovat řešení. Mohli byste totiž řemeslníkům určit přiměřenou lhůtu k vyzvednutí věcí a materiálu s upozorněním, že je jinak prodáte. Po uplynutí takové lhůty můžete věci prodat vhodným způsobem s tím, že výtěžek z prodeje potom bude náležet řemeslníkům. Nicméně z tohoto výtěžku můžete odečíst nejen náklady spojené s prodejem, ale také "skladné", které by mělo být ve výši obvyklé v dané době a místě. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Sokl, který je z drahého Marmolitu a který je ještě v záruce se vyšisoval. Reklamaci stavební firmě dodavatel Marmolitu uznal. Dodá nový. Firma však hraje mrtvého brouka k opravě se nemá a nereaguje. Jak na ni? Děkuji.(Marcela Hanušová)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Velkou výhodou pro Vás bude, že dodavatel vadu marmolitu uznal. Pokud se firma nemá k opravě, tak byste mohli od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu z ceny. Variantou by byla také oprava ze strany jiné firmy s tím, že takto vynaloženou částku za opravu byste mohli požadovat jako náhradu škody. Jestliže by byl zhotovitel i nadále pasivní a neplnil by, tak můžete své nároky vymáhat soudně. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Řemelsníci nám postavili dřevěný plot, po čase jsme zjistili, že tam dali špatné hřebíky a ty teď vystřelují ven. Dá se toto reklamovat? Jaká je vlastně reklamační lhůta? (Ela)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za dotaz. Tato vada by se určitě dala reklamovat, neboť půjde o vadu při zhotovení plotu. Bude otázkou, zda se bude jednat o podstatné porušení smlouvy, ale každopádně byste mohli chtít buď odstranění vady, tj. přibití plotu vhodnými hřebíky, nebo byste mohli chtít přiměřenou slevu z ceny. Vady by měly být uplatněny bez zbytečného odkladu, kdy jste je zjistili, nejpozději ovšem do dvou let od předání díla. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Dobrý den.Zadal jsem poptávku na výrobu balkonového zábradlí.Přijeli,naměřili stanovili cenu a odjely.Při montáží jsem zjistil několik vad,špatně zavařené díly a díly zábradlí o cca.5 cm kratší.když jsem to říkal,tak mě bylo řečeno,že se to tak dělá,sčímž sem nesouhlasi.Bylo mi přislíbeno,že to opraví,ale nestalo se.Zaplatil jsem to a najivně očekával opravu,Můj problém je i vtom,že od doto nemám doklad a bylo mi řečeno,že když jsem to zaplatil tak jsem stím souhlasil.Místo toho mi bylo řečeno,že pokud to někde na netu nafotím a vložím,tak že uvidím.Neskutečné.(Vladimír)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za Váš dotaz. Tady bude důležité prokázat, na čem jste se přesně se zhotovitelem domluvil. To by se týkalo především délky dílů zábradlí. Na druhou stranu ovšem špatně zavařené díly budou evidentní, neboť zhotovitel měl povinnost dílo provést s potřebnou péčí a bez vad. Pokud zhotovitel přislíbil opravu, tak je to samozřejmě výhodou, ale bude důležité, zda to lze prokázat (např. svědecky, e-mail apod.). Argumentace zhotovitele, že jste dílo zaplatit a tím jste s vadami souhlasil, není správná. Tady by hrálo roli pouze, pokud byste převzal dílo bez výhrad a vada by byla zjevná. Nicméně vady díla jste vytknul včas, a proto byste určitě mohl požadovat přiměřenou slevu z ceny nebo odstranění vady. Navíc pokud zhotovitel odmítl odstranění vady, tak byste mohl od smlouvy odstoupit. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Dobrý den, nechali jsme si udělat k novostavbě terasu, řemeslník chodil jen pro peníze , terasou stále protéká, vždy něco upraví za 5minut je pryč,nyní stále teče, už ani nepřišel, peníze má a dost, nemáme doklady žádné , jiná firma nám to dokončuje, děkuji za odpověd´(Iveta)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za Váš dotaz. Určitě byste mohli mít nároky z vadně provedeného díla, ale komplikací tady může být absence písemné smlouvy. Nicméně smlouva o dílo nemusí mít písemnou podobu a je tak možné ji sjednat ústně. V případě ústního uzavření smlouvy, tak bude potřeba prokázat její obsah, tedy na čem jste se s řemeslníkem domluvili. To by bylo možné například svědecky, takže není nic ztraceno. Pokud řemeslník opětovně vyskytnutou vadu neopravil včas, tak můžete požadovat slevu z ceny nebo od smlouvy odstoupit. Měli byste však řemeslníkovi sdělit, který z těchto nároků uplatňujete. Dalším možným řešením by mohlo být požadování náhrady škody za porušení smlouvy, přičemž škoda by se mohla rovnat právě částce, kterou jste museli zaplatit jiné firmě za dokončení terasy. Moc Vám děkuji. Petr Novák
Dobrý den. Chtěla bych se zeptat jaká mám práva, když jsem si nechala v pneusevisu seřídit v autě geometrii a oni za práci původně chtěli 700,- Kč, ale po tom co mi řekli že to bylo rezavé a trvalo jim to déle než mělo, tak jsem zaplatila 1500,- Kč! Doma jsem pak zjistila, že to se řídili špatně a na jiný rozměr kol než mám já . Mám právo požadovat peníze, které jsem zaplatila na vic, zpět ?(Zdenka.P.)
Foto
Dobrý den, děkuji Vám moc za Váš dotaz. Tady budou zřejmě hned dvě pochybení ze strany pneuservisu. Pokud totiž zjistili, že bude zapotřebí cenu určenou odhadem (700,- Kč) podstatně překročit, tak Vám to měli oznámit s odůvodněním navýšení ceny. Jestliže to neučinili, tak nemají právo na zaplacení rozdílu v ceně. To znamená, že pneuservis mohl správně požadovat jen původně uvedených 700,- Kč. Můžete tedy chtít vrácení rozdílu ve výši 800,- Kč. Druhým problémem je vadné provedení díla ze strany pneuservisu. Jelikož došlo ke špatnému seřízení kol a navíc na jiný rozměr, tak by se mělo jednat o podstatné porušení smlouvy. Měla byste tak mít především právo na odstranění vady, tj. provedení opětovného a bezvadného seřízení kol, nebo případně na přiměřenou slevu z ceny, nebo byste mohla také od smlouvy odstoupit a požadovat tak vrácení ceny. Moc Vám děkuji. Petr Novák