Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) chce návrh radě předložit na příštím jednání. „Možná to pomůže i státu, aby zrychlil přípravu výstavby okruhu,“ uvedl s tím, že právě dostavba Pražského okruhu je podle náměstka jediným komplexním řešením dopravní situace v Praze. 

Podle studie, kterou si Praha nechala vypracovat na ČVUT, by bylo vhodnější vjezd kamionů zakázat až od doby otevření Pražského okruhu. „Máme zatím předběžně negativní stanovisko policie,“ řekl dále Dolínek. Podle ministerstva dopravy je zákaz v kompetenci Prahy, pokud existuje alternativní trasa. 

Nízkoemisní zóna má podle plánů pokrývat území Prahy 1 až 3, 4, 7, větší část Prahy 4 a 10 a menší části Prahy 5, 6, 8 a 9. Nebudou tam smět auta s naftovými motory vyrobená před rokem 2001 a s benzinovými staršími roku 1993, výjimku dostane MHD či auta záchranářů.

„Jde o poměrně malé procento automobilů, ale to neznamená, že to nemá cenu,“ uvedl Dolínek s tím, že postupně za dva roky chce zvýšit požadavky až na dodržení normy na euro 4, která platí od roku 2005.

Automobilová doprava představuje v současné době nejvýznamnější zdroj znečištění ovzduší na území Prahy. Pravidelně každou zimu trápí Prahu smog. Jeho první výskyt letos na podzim vyhlásili meteorologové v noci na pátek. Byl způsoben zvýšenými koncentracemi polétavého prachu.

Příčinou vyšších koncentrací je kromě automobilové dopravy také spalování odpadů, vytápění tuhými palivy nebo výroba elektřiny v tepelných elektrárnách.