„Do roku 1990 jsem dělal u investora metra, mám za sebou přípravu tras A a C, pak jsem se dal na politiku a stal se náměstkem pro dopravu a výstavbu. Tam jsem byl do roku 1993, kdy jsem byl odvolán společně s primátorem Milanem Kondrem,“ vzpomíná František Polák s tím, že rovnou zamířil do Metrostavu, kde je dodnes.

„Když jsem byl na magistrátu, byla zřízena komise starostů ohledně toho projektu. Úkol byl jasný, spojit severní portál Strahovského tunelu, tedy dnešní Malovanku, a most Barikádníků,“ popisuje Polák.

Každý starosta tenkrát mohl přinést svou variantu. „Všechny varianty se pak měly v této komisi vyhodnotit. To byla asi práce na dva roky, hrozná dřina. Začínalo se asi na 60 variantách,“ pokračuje František Polák.

„Nakonec zbyly jen tři varianty a jmenovaly se složitě. Například čtvrtá modifikovaná U. Jednu chytrou paní napadlo, že to personifikujeme. Varianta přes Dejvice pak byla Dana, přes Holešovice Hana a přes Bubeneč Blanka,“ prozrazuje Polák.

Dlouhou dobu to pak vypadalo, že vyhraje varianta Dana. „Pak se ale ukázalo, že je tam neřešitelný problém s protipovodňovou ochranou stavby, mělo to vést přes Kulaťák, podél Vltavy a pak podél řeky do Troje. Blanka se stala vlastně kompromisem mezi těma dvěma zbylými variantami,“ dodává.

„Oproti velkému okruhu stavba měla výhodu, že tady byla komise starostů a jednotlivé městské části se ke všemu stavěly čelem. Samozřejmě na Blance bylo vydáno asi 60 zásadních správních aktů a ke všemu se nějaké iniciativy odvolaly, ale masivní odpor městských části, jako je na obchvatu Suchdolu, tak ten tam nebyl... Já se přiznám, myslel jsem si, že se okruh otevře loni na podzim,“ říká František Polák, tiskový mluvčí Metrostavu.

Fotogalerie
12 fotografií