Masarykovo nádraží v Praze zažilo noc, na jakou jen tak nezapomene. Provoz na něm na několik hodin ochromil vykolejený noční vlak. Desítky spojů musely vyjíždět z jiných pražských nádraží. První spoje se na „Masaryčku“ vrátily až kolem desáté hodiny dopoledne, odpoledne mají vlaky jezdit už podle jízdního řádu.

Při nehodě se lehce zranili dva lidé a ošetřeni byli přímo na místě, jeden člověk byl podle České televize převezen do nemocnice. Škoda je vyčíslena na 4,2 milionu korun. ČTK to řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Nehoda se stala před půlnocí z úterý na středu.

Vlak z Českého Brodu při zastavování nedobrzdil, prorazil zarážedlo a vjel do nástupiště. „Příčinu stále zjišťujeme. Nemůžeme vyloučit jak selhání strojvedoucího, tak technickou závadu. Bude potřeba provést komisionální prohlídku, její výsledek bude znám nejdříve příští týden," sdělil Drápal.

Automat zastaví vlak na centimetry přesně. Selhal?

Nehodě měl přitom předejít systém takzvaného automatického vedení vlaku, který dokáže sám zastavit vlak na nádraží s přesností na několik desítek centimetrů. Proč nehodě nezabránil, se nyní prověřuje. Uvedl to Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je správcem kolejí. Vlak z Českého Brodu v úterý před půlnocí nedobrzdil a vjel do haly Masarykova nádraží. Při nehodě se lehce zranili tři lidé.

„Hledáme příčinu, jestli byla vina na straně lidského činitele, nebo zdali selhalo technické staniční zařízení,“ uvedl Illiaš. Drážní inspekce musí zjistit, zda systém automatického vedení vlaku byl v činnosti, nebo jestli strojvedoucí tuto funkci například omylem nevypnul, nebo zda vlaku například nepřestaly fungovat brzdy.

Video
Video se připravuje ...

Masarykovo nádraží v Praze bylo uzavřeno kvůli nehodě vlaku Blesk - David Malík

„Cestou vlak porušil ještě trakční vedení,“ uvedl v ČT Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční a dopravní cesty. Především kvůli tomu bylo nádraží několik hodin mimo provoz. „Drážním hasičům se podařilo dostat soupravu za pomoci vyprošťovací techniky, zvedáků a dvou lokomotiv zpět do kolejiště,“ dodal.

Kuriózní nehoda způsobila problémy lidem, kteří se přes Masarykovo nádraží chtěli dostat ve středu ráno do práce. Lidé mohou k cestě na jiné pražské nádraží využít městskou hromadnou dopravu, dopravní podnik jim uzná platnou jízdenku ČD. Vlaky, které měly končit na Masarykově nádraží, směřují do Dejvic, Holešovic a také na Hlavní nádraží.

Největší škodu utrpěly patrně České dráhy na tom prvním vozu, ten bude pravděpodobně na vyřazení, uvedl v ČT mluvčí SŽDC Illiaš.

Video
Video se připravuje ...

Vlak vykolejil na Masarykově nádraží v Praze Matěj Smlsal

Podobná nehoda se stala loni v srpnu na nádraží Praha-Smíchov. Osobní vlak tam projel návěstidlo a narazil do zarážedla slepé koleje. Lehce se zranily tři ženy. Škoda na vlaku činila 80 000 korun, na trati 100 000 Kč. Kusé koleje, které končí zarážedlem, jsou v Česku nejen na Masarykově a Smíchovském nádraží, ale i na brněnském hlavním nádraží. Zastavování na nich i jinde ve stanici se řídí předpisy. Je dáno, jakým způsobem má strojvedoucí brzdit, jakou rychlostí má jezdit při příjezdu do stanice, uvedl Joklík.

Fotogalerie
20 fotografií