První cestující se nově otevřeným úsekem metra svezli po 15. hodině. Hned v prvních minutách se do souprav nahrnuly stovky lidí. V úterý čekají Pražany v souvislosti s prodloužením metra ještě změny jízdních řádů navazujících autobusů a tramvají.

Provoz šestikilometrového prodloužení metra do Motola slavnostně zahájili premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (za ANO).

Zahájení provozu se těšilo velké pozornosti, například stanice Bořislavka na začátku nového úseku byla při zahájení provozu plná. Samotná stavba zastávek, které vedou až ke konečné zastávce - Nemocnici Motol - přišla město na 20 miliard. Nově postavenými zastávkami jsou Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a právě ta motolská.

Kritici tvrdí, že nasměrování metra do motolské nemocnice nebylo šťastnou volbou, zvlášť v situaci, kdy chybí přímé spojení na letiště. Cestující na letiště poprvé poveze autobusová linka číslo 119 ze stanice metra Nádraží Veleslavín, kde budou lidem kvůli chybějícím eskalátorům zdarma se zavazadly pomáhat portýři. Praha chce nedostatek co nejrychleji a nejlevněji napravit, zvažuje různá řešení – dostavbu eskalátoru, ale i dopravník na zavazadla.

Generální ředitel Dopravního podniku Praha Jaroslav Ďuriš k tomu novinářům řekl, že bezbariérový vstup bude vybudován v rámci modernizace železničního spojení. Upozornil, že určité bariéry jsou i ve stanicích Florenc, Dejvická a Zličín a že Veleslavín má bezbariérový přístup, protože tam je výtah. „Podle mě je to nafouknutý problém," uvedl Ďuriš. Plánovaní nosiči zavazadel, kteří budou prozatím pomáhat cestujícím na Ruzyni, jsou podle Ďuriše iniciativou letiště.

Video
Video se připravuje ...

Otevíračka metro Petr Soukup,Pavel Schuster

Do budoucna vedení města plánuje stavbu zcela nové čtvrté trasy do Písnice, která bude označena jako D. Stát se na dostavbě metra běžně finančně podílel ještě v 90. letech, kdy už podstatná část peněz šla z magistrátu a evropských fondů. Praha po roce 1990 do prodlužování metra investovala bezmála 63 miliard korun.

Postup rozšiřování metra A

1978 ... otevření prvního úseku Leninova (nyní Dejvická) –Náměstí Míru, celkem sedm stanic

1980 ... rozšíření o úsek Náměstí Míru – Želivského

1985 ... zahájen provoz depa v Hostivaři, ale v úseku Strašnická – Depo Hostivař se jezdí jen jedním tunelem a bez cestujících

1987 ... zprovozněna stanice Strašnická a druhý traťový tunel v úseku Strašnická – Depo Hostivař

1990 ... do provozu uvedena stanice Skalka

2006 ... do provozu uvedena stanice Depo Hostivař

2015 ... rozšíření o úsek Dejvická – Nemocnice Motol

Fotogalerie
19 fotografií