Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

„Zastřelený“ Kalousek jako bizár i „blabla“ Babiše. Expertka hodnotí volební spoty

  • Autor: Jakub Veinlich - 
    10. 10. 2017
    10:00

    Od 4. října až do 18. října se tomu asi nevyhneme. Veřejnoprávní média mají totiž za povinnost odvysílat všem 31 stranám a hnutím, které kandidují ve volbách do Poslanecké sněmovny, jejich předvolební spoty. Někdy je to zajímavá podívaná, jindy se člověk nestačí divit. Nechali jsme proto klipy ohodnotit expertkou z Institutu politického marketingu. Podívejte se, jak některé strany dopadly. 

  • 1.Obecné rady pro tvorbu spotů

    Nedá se generalizovat a říci jasný návod či recept na spot, který bude mít jednoznačně úspěch. Vždycky je potřeba přizpůsobit spot cílové skupině, u které chci, aby měl úspěch, a na kterou v kampani nejvíce cílím. Povedený spot je takový, který zaujme a bude se dále šířit virálně, zároveň má ale také nějaký reálný obsah.

    Obecně – spot ve voliči musí zanechat emoci – něco, co si zapamatuje a nějakým způsobem ho to zasáhne. Proto je dobré využívat příběhy a vizualizace, nejenom slova. Podvědomě si slova potřebujeme spojit s obrazy.

    Spot by neměl být příliš dlouhý, ale krátký a výstižný.

    Kvůli šíření na sociálních sítích by měl být opatřen titulky, aby mohl být spuštěn i bez zvuku a uživatelé věděli, o čem spot je.

    Na konci je nejlépe výzva k účasti ve volbách a připomenutí, kdy volby jsou.

    Ze spotu by mělo být patrné, jaké politické strany spot je, tzn. měl by být opatřen logem.

    Řekla k obecným pravidlům Blesk.cz Alžběta Králová z Institutu politického marketingu, která ohodnotila také jednotlivé spoty.  

    Alžběta Králová z Institutu politického marketingu ohodnotila pro Blesk.cz předvolební spoty jednotlivých stran. Alžběta Králová z Institutu politického marketingu ohodnotila pro Blesk.cz předvolební spoty jednotlivých stran. | IPM

  • 2.Klip ČSSD – „Zaorálkův otec“

    Slovo expertky: Ve volebním spotu je pouze hlavní tvář volební kampaně Lubomír Zaorálek. Hovoří zde o jeho otci a původu jeho rodiny. Celý klip je namířen na pracující třídu, která je pro naši společnost dle ČSSD nejdůležitější. Je to typické sociálně demokratické video, které dokáže oslovit elektorát této skupiny lidí. 

    Vymezení se vůči ANO, využití příběhu, vykreslení různých profesí, když L. Zaorálek navrhuje řešení, mění se také hudba v pozitivní. ČSSD přidala vhodně do videa také titulky kvůli tomu, že na sociálních sítích se video přehraje bez zvuku, lidé si ho mohou pustit např. v tramvaji po cestě do práce. 

    Závěrečné hodnocení: Kvalitní zpracování, adekvátní délka, končí pozitivně

  • 3.Klip ANO – „Blablabla“

    Slovo expertky: Spot je klasicky namířen proti etablovaným stranám a politikům. Andrej Babiš to komentuje, že politici pouze tlachají, a proto je tady politické hnutí ANO, aby dotáhlo změny, které začalo. ANO v podstatě pokračuje v kampani, kterou započalo v roce 2011.  Vystupuje zde nejvýraznější postava Andrej Babiš a smajlík, který představuje žvanícího politika.

    Opět vymezení Andrej Babiš versus všichni ostatní tradiční politici. On se staví do pozice, že mezi tradiční politiky nikdy nepatřil a nepatří, ač je sám politikem a sedí ve vládě – jedná se o dlouhodobou strategii.

    Závěrečné hodnocení: Z ideového i kreativního hlediska je to nic neříkající bizár.

  • 4.Klip KDU-ČSL – „Lidovci bez titulků“

    Slovo expertky: Graficky a vizuálně velmi dobře zpracovaný spot, zdůrazňuje důležitost bodů programu strany a pokládá otázky, které jsou dále vysvětleny v programu strany. Klip může velmi dobře oslovit rodinu a pracující třídu. KDU-ČSL zvolila klasická lidovecká hesla.

    Závěrečné hodnocení: Pozitivní hudba, chybí titulky

  • 5.Klip KSČM - „Neprofesionální“

    Slovo expertky: Zastaralý klip, naprosto amatérsky provedené a jednoduchá grafika, komunistická hesla na rudém plátně. Kampaň KSČM je namířena především na voliče vyššího věku a tomu také odpovídá jejich klip a jeho provedení. Jedná se o bizár, plující písmenka, každé slovo jinou barvou, Čunátová, která „říká“ jsem váš hlas, ale ani u toho neotevře pusu.

    Závěrečné hodnocení: KSČM nemá mnoho svých voličů přítomných ve světě onlinu, proto takový neprofesionální spot stranu nepoškodí.

  • 6.Klip TOP 09 – „Bizár“

    Slovo expertky: Klip, kdy Čtvrtníček míří zbraní na předsedu strany Miroslava Kalouska, je velký bizár.

    Podtrhuje to heslo neuhneme, nicméně klip nemá vypovídající hodnotu, jakou by si voliči TOP 09 asi přáli. TOP 09 chtěla vsadit na humor a nadsázku, to se jí v tomto spotu ale moc nepovedlo. Zastřelený Kalousek je už za hranou. Postrádám zde např. Dominika Feriho, který by mohl mobilizovat mladé liberální voliče.

    Závěrečné hodnocení: Zastřelený Kalousek je už za hranou.

    Poznámka Blesk.cz - v tomto případě se jedná takzvaný teaser - tedy o jakýsi předvoj pro hlavní klip. Oficiálně se TOP 09 bude prezentovat tímto spotem.

  • 7.Klip ODS – „Chybí vizualizace“

    Slovo expertky: V klipu vystupuje pouze předseda Petr Fiala, je vidět personalizace lídra – ODS sází v celé kampani zejména na předsedu Petra Fialu. V textaci snaha o zdůraznění hl. sloganu kampaně, který neustále opakuje. Chybí titulky, Petr Fiala je až trošku nelidsky a uměle „vyžehlený“. Nicméně klip je plný informací. ODS se v něm odvolává na minulé úspěchy a ukazuje, jak můžou pokračovat jejich vize.

    Závěrečné hodnocení: Chybí ale vizualizace, volič si slova nezapamatuje

  • 8.Klip STAN – „Roztříštěný a malá kvalita“

    Slovo expertky: V klipu se ukáže celá špička strany. Baví se zde na nějaké party a celý klip působí velmi lidově. Obsahově je zaměřen na střední třídu a městského voliče. Chybí titulky.

    Závěrečné hodnocení: Využití dynamické hudby, ale chtělo by to kvalitnější zpracování, trošku roztříštěné

  • 9.Klip Pirátů – „Silně opoziční rétorika“

    Slovo expertky: Piráti zvolili silně opoziční rétoriku. Ve svém klipu ani tak nepředstavují jejich vize, jako spíš to, že se postarají o to, aby byli dopadeni korupčníci současné a minulé vlády. Vyplývá z toho i heslo „pusťte nás na ně“ – opět využití dichotomie my (čistí, kteří nekradou) versus oni (ti zlí, kteří kradou).

    Vězeňský autobus je v klipu polepený podobiznou Andreje Babiše. Kampaň tedy směřuje na nespokojené voliče s vládou Hnutí ANO.

    Klip má však jasnou vizi toho, že Piráti chtějí působit jako opoziční strana. Jedná se o vsazení na negativní kampaň a vykreslení nepřítelů, vypíchnutí kauz české politické scény. Správné využití titulků, kvalitní zpracování a prezentace – vizuálně i hudebně povedený.

    Závěrečné hodnocení: Sázka na chytlavý song, který se bude šířit virálně

  • 10.Klip SPD – „Sázka na populismus“

    Slovo expertky: Vsadila na klasický populismus. Tomio Okamura varuje před migrací, nebezpečím terorismu a ztrátou suverenity po přijetí eura. Klip od začátku až do konce sází na strach a snaží se vzbudit silné emoce. Vykresluje nepřítele a používá velice jednoduchý jazyk, na který voliči SPD slyší. Spot je svým šířením strachu silně za hranou vkusu. Dále prosazuje zvláštní formu přímé demokracie.

    Závěrečné hodnocení: Z marketingového hlediska však klip vzbudí spoustu vášní v českém voliči, jelikož se někteří lidé u nás domnívají, že tato témata jsou velmi aktuální.

  • 11.Klip Zelení – „Sázka na jednoduchost“

    Slovo expertky:  Sázka na jednoduchost. Klip s čelními představiteli Strany zelených je zpracován v tradičních zelených barvách a vytváří v člověku dojem, že bychom měli přemýšlet o naší budoucnosti, a proto volit Stranu zelených.

    Poznámka Blesk.cz - v tomto případě se jedná takzvaný teaser - tedy o jakýsi předvoj pro hlavní klip. Oficiálně se Zelení budou prezentovat tímto spotem:

     

    Závěrečné hodnocení: Klip je namířený na všechny skupiny elektorátu. 

Doporučujeme
anna1234 ( 3. října 2017 12:24 )

.. Babiš umí jenom říkat řeči o kterých ví, že je lidi budou rádi poslouchat. V dnešní době si snad proboha každý může zjistit, co je Babiš zač. Jak privatizoval, jak likvidoval české firmy, jak jeho firmy zaměstnávají za pár korun cizince, jak ty firmy likvidují kvalitu výrobků .. dá se zjistit spousta informací. Bohužel lidi jsou často ovce a podle toho volby zřejmě dopadnou. Slováci by nikdy nepřipustili, aby je u nich nějaký Čech takhle plenil.

al.bunda ( 3. října 2017 11:04 )

Mne opravdu štve jen jedna věc a to že Kraďousek je zastřelen jenom jako. Jinak mám nějaké volební klipy na háku 😊

baran ( 3. října 2017 10:59 )

jedině babiš muže něco udělat stěch sraček ktere udělali minule vlady věřim tomu a kalus je největši zlo pořad jenom lže

mazden ( 3. října 2017 06:50 )

Volme Babiše a KALOUSEK atˇde od válu bude aspon klid.

sovca ( 3. října 2017 06:49 )

Veškeré předvolební klipy zrušit,lidé by se měli rozhodovat podle práce,kterou politici odvedli v či neodvedli. Sliby politiků před volbami jsou jako pšouk. Po volbách se rozplynou a jede se dál ve starých kolejích. Jak už kdosi řekl:" Kdyby volby mohly něco změnit,už dávno by je zakázali."

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa