Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Domina se zbraní u hranic i malůvky muslimů: Expert ztrhal bizarní kampaně

Autor: val - 
19. července 2017
06:00

Období blížících se voleb pravidelně vybízí politiky k sebeprezentaci. Ta často vybočuje ze zaběhlých norem, a tak jsme nyní svědky bizarních videoklipů a praštěných fotoinstalací. Blesk.cz sesbíral ty nejpodivnější z nich a tu nejaktuálnější podrobil rozboru odborníka. 

„Nebudem vám lhát jak televize, žádný muslim k nám je naše vize,“ line se z úst Miroslava Kulhavého, který svou „kramářskou“ písní takto před pár dny propagoval Blok proti islamizaci před Úřadem vlády.

A není to jediný „nevšední“ video počin z dílny antiislamistického hnutí, které se transformovalo z původního Bloku proti islámu, jehož tažení ukončily vnitřní spory. Ve starším snímku z jedné holešovické hospody už na sebe protagonisté vzali i muslimské úbory, tak jak to kdysi učinil někdejší lídr zmíněného celku Martin Konvička, když vjel na Staroměstské náměstí převlečený za teroristu a s maketou samopalu děsil turisty.

Ostatně menší politická hnutí a strany, etablující se často z extremistického podhoubí a vyrábějící klipy takříkajíc „na koleně“, jsou na bizarní počiny plodné. Důkazem mohou být například zástupci Řádu národa, který klade důraz na vlastenectví a mimo jiné spolupracuje se zpěvákem Tomášem Ortelem, někdejším členem neonacistické skupiny Conflict 88.

V pondělí proletěl internetem snímek Barbory Haškovcové, zlínské kandidátky Řádu národa do Sněmovny. Na fotce stojí u hranic, oděná do kůže a se zbraní či maketou útočné pušky v ruce.

Plakát Barbory Haškovcové Plakát Barbory Haškovcové | Archiv Barbory Haškovcové

Ostatně tematika zbraní a ozbrojování zavdala i k mnoha dalším politickým bizárům. Podobné vášně vzbudila před nedávnem fotka poslankyně ODS Jany Černochové, kterak pózuje v zelených plesových šatech s puškou.

Poslankyně Jana Černochová ve „vojenském“ Poslankyně Jana Černochová ve „vojenském“ | Archiv Blesku

Pokud jde o velké, tradiční strany, pak si kritiku vysloužila i koalice KDU-ČSL s hnutím Starostové a nezávislí. Ti svůj pakt stvrdili klipem z dílny Filipa Renče, v němž spolu šéfové stran Pavel Bělobrádek a Petr Gazdík společně jdou životem od dětství až do dospělosti.

Odborník: Výsledek sociálních bublin

Podle předsedy Institutu politického marketingu Karla Komínka jde v podobných případech jednoznačně o kouzlo nechtěného, nikoli například záměr s účelem virálního šíření. „Lidé, kteří to vymýšlejí a následně publikují, to považují za dobrý nápad a je to podle nich takto v pořádku, protože žijí v určité sociální bublině – stejně jako úplně všichni u nás. Neuvědomují si, že to pro většinu lidí, kteří jsou mimo jejich sociální bublinu, bude působit bizarně,“ vysvětlil pro Blesk.cz.

„Konkrétně s tou slečnou každý odhadne, co je na tom špatně nebo čím se to odlišuje od běžné politické reklamy, ale těm lidem, kteří to tvoří, připadá, že takto je to pravděpodobně v pořádku a tak by to mělo být,“ poukázal na plakát Barbory Haškovcové z Řádu národa.

Obecně si myslí, že podobné výplody voliče spíš odradí. „Politika je obchod s důvěrou. Od důvěryhodného člověka lidé očekávají určité atributy a domnívám se, že třeba to, že potom vytvoří takový podobný plakát, jako je ta slečna, značí nedostatek profesionálů z branže, kteří by jim byli schopni nastavit zrcadlo a říct, že takto to skutečně není možné dělat,“ uvedl.

Úkolem PR expertů je podle něj právě upozorňování politiků, často zacyklených ve svých „sociálních bublinách“, jak by jejich záměry mohly působit na lidi mimo ně. „Takovéhle věci v podstatě podrývají důvěryhodnost. Bude to sdílené, bude to mít hodně zhlédnutí, ale v reálu to vlastně nikomu nepomůže,“ uzavřel.

Vše o parlamentních volbách 2017 čtěte zde

Rozbory volební situace a autorské komentáře čtete na Reflex.cz

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa