„Já nemám patent na všechno a jezům nerozumím, my jsme to diskutovali už před pěti lety a uzavřeli jsme to tím, že se neshodneme,“ přiznal lídr hnutí Jsme PRO! Kraj 2016 Leo Steiner. To Gabriela Nekolová, dvanáctka na kandidátce ČSSD, se splavněním Labe rozhodně souhlasila. „Splavnění Labe je důležité pro ekonomický rozvoj celého kraje, pro oživení turistiky, cestovního ruchu a konec konců to aktuální vysychání Labe není ani z pohledu životního prostředí příliš příznivé pro ty biotopy, které se tam nacházejí,“ uvedla během debaty.

S Nekolovou souhlasila i primátorka Ústí nad Labem Věra Nechybová (ProKraj). „Z praxe vím, že nás navštěvují budoucí investoři a první otázku, na kterou se ptají, je jakou kapacitu má přístaviště, zda je Labe  splavněno, protože přeci jenom si musíme říct, že je to nejlacinější způsob dopravy, který velké firmy stále využívají, takže já bych to nepodceňovala,“ řekla Nechybová. Připustila ale, že přesné náklady na jezy vyčíslit neumí. „Nicméně my musíme udělat všechno proto, abychom zadržovali vodu v naší krajině, my jsme střechou Evropy a veškerá voda odtéká,“ dodala.

Co se po Labi vlastně převáží?

Na druhém břehu názorů byl Daniel Pitek (SZ+Piráti), který se dlouhodobě jako podnikatel zasazuje o obnovu krajiny v Českém středohoří.

„Já se musím smát, protože, že by nám jezy na Labi přinesly nějaký ekonomický přínos, to nepřinesou, protože když vezmu toky řek jako je Rýn, Dunaj, Labe na spodních tocích, tak tam je lodní doprava dnes na 30 procentech využití možné kapacity, protože není pružná, není flexibilní, firmy si ji neobjednávají, a přepravuje se na ní jen určitý typ zboží, který je třeba sypán, jako je kamení, písek, dejme tomu obilí,“ řekl Pitek s tím, že by výstavba jezů stála mezi 200 a 400 miliardami korun a byla by nerentabilní.

S tím ale významně nesouhlasil Petr Urbánek (ANO). „Po Labi se nevozí jen sypké substráty, tam se vozí technologické celky. Pokud by pokračovalo sucho, které se vyskytovalo v posledních třech letech, tak firmy by začaly zvažovat přesun svojí výroby někam jinam, kde by byli schopny logisticky dopravit svoje výrobky,“ řekl Urbánek a vyjmenoval několik firem jako příklad. „Z našeho pohledu je splavnění Labe naprostou prioritou, tak abychom mohli nabídnout takovým zaměstnavatelům dostatečné logistické zázemí pro jejich výrobu,“ zmínil.

„Němci o tom vůbec neuvažují“

To starostka Obrnic Drahomíra Miklošová (ODS) se chce inspirovat u našich západních sousedů. „Mám informace o tom, že Němci vůbec neuvažují o splavnění dalších částí Labe. Pokud Němci do toho nejdou, tak mají k tomu nějaké důvody a předpokládám, že asi hlavní důvody budou ekonomické a možná i ta ochrana životního prostředí,“ uvedla.

„Já bych se přikláněla spíše k tomu, že pokud nesplavňují Němci, tak proč bychom měli splavňovat my. Buď splavnit celý, pak ano, ale pokud se splavňuje jenom nějaký kousek, asi 40 kilometrů, tak vzhledem k ekonomickým nákladům, které to přinese, je otázka, jestli se to ekonomicky vrátí,“ řekla Miklošová s tím, že jde jen o její soukromý názor a problematice se hlouběji nevěnuje.

„Papírového čerta těžko porazíte

Další část debaty se věnovala nedostavěným úseků dálnice D8 a D7. Zatímco D8 by se měla otevřít už na konci roku, dostavba dálnice D7 je v nedohlednu. V pondělí sice začala stavba dalšího úseku, kdy bude ale celá hotová, je zatím nejasné. „Padnul termín rok 2022. Ale neumím odhadnout, zda je to reálné, nebo ne,“ řekl k tomu současný hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM). A pochválil současného ministra dopravy Dana Ťoka (ANO).

„Já jsem za tu dobu, co jsem ve funkci, poznal čtyři ministry dopravy a myslím, že je škoda, že celou dobu nebyl ten poslední, protože myslím, že to je člověk, který tomu rozumí a má zájem,“ řekl během debaty, kde také zkritizoval administrativu kolem přejmenování z R7 na současnou D7.

„Co mě informovali z ŘSD, tak jenom tím přejmenováním tam zase vzniklo tolik administrativy, že se zase ztratily další měsíce v přípravě. V Čechách toho papírového čerta těžko porazíte, tady je to všechno o tom, že je to strašně komplikované papírově,“ postěžoval si.

To Michal Kučera (TOP 09) kvůli D7 naopak zkritizoval jiného ministra z hnutí ANO. Jako důvod mu posloužil obchvat Loun a další navazující úseky, které patří k těm nejnebezpečnějším v kraji. „Ty se měly stavět v příštím roce, a kvůli neschopnosti ministra životního prostředí Brabce vyjednat podmínky pro tento typ výstavby se dostavba odsouvá. To je naprostá tragédie, skutečně rána do vazu Ústeckému kraji,“ zmínil.

Bude díky obchvatu méně nehod?

Vysokou nehodovost na lounském obchvatu by vyřešil Tomáš Vandas (DSSS) lepší komunikací se samotnými řidiči. „Stav silnic, nedokončenost dálnice D7, několikaleté zpoždění. To jsou důvody toho, proč ten stav je takový. Co s tím? Apelovat na řidiče, aby byli ukázněnější, aby dbali na silniční provoz, protože to není jenom o té komunikaci. Já si myslím, že obchvat Loun není zase, co se týká ze silničního provozu, špatný,“ řekl Vandas.

Leo Steiner (Jsme PRO! Kraj 2016) během debaty zaútočil na současného hejtmana Oldřicha Bubeníčka. „Nepochopím, proč se rekonstruuje jak silnice z Velemína do Teplic, tak ve stejný moment z Lovosic do Ústí. To vám musím říct, že to je adrenalin, se teď pohybovat z Prahy do Ústí. A kdo nemá to know-how, a nemá chalupu na Netečné jako já, tak tomu teda nezávidím,“ postěžoval si.

Jak znají ústečtí kandidáti svůj kraj? Podívejte se na video:

Video
Video se připravuje ...

Kde jsou Stínadla? Lídři Ústecka pod palbou otázek o svém kraji. Blesk TV

Vše o krajských, ale také senátních volbách 2016 čtěte zde.

Fotogalerie
8 fotografií