Drahoš vybral na kampaň 27 milionů, Hannig jen tři tisíce. A další kandidáti?
Dosud nejvíce finančních prostředků na kampaň pro prezidentské volby získal bývalý předseda Akademie věd ČR Jiří Drahoš. Od sponzorů a občanů vybral více než 27,5 milionu korun. Podnikatel Michal Horáček si náklady na kandidaturu platí sám, dosud si na účet poslal 14 milionů korun. Úřadující prezident Miloš Zeman získal od příznivců necelý půlmilion. Nejméně prostředků od dárců má zatím Petr Hannig.
Drahoš má ke čtvrtečnímu dni na svém transparentním účtu k dispozici 12 milionů korun, do kampaně dosud vložil bezmála 15 milionů. Mezi jeho největší sponzory patří zakladatel společnosti Jablotron Dalibor Dědek, Nadace Blížksobě nebo miliardář Luděk Sekyra.
Drahoš v posledních měsících pravidelně od příznivců vybral měsíčně kolem dvou milionů korun, v listopadu se mu podařilo získat přes sedm milionů. Za poslední týden dostal příspěvky jen v řádu tisíců. „Finanční dary přicházejí na transparentní účet průběžně a tak to bude i nadále,“ sdělil.
Horáček je ochotný vyčerpat limit
Ještě výraznější pohyb měl v listopadu na volebním účtu Horáček, který ale kampaň financuje jen ze svých zdrojů. Na účet si dosud poslal 14 milionů, z toho devět minulý měsíc. Podle údajů z volebního účtu utratil dosud více než 9,7 milionu korun, na vyúčtování čeká podle Horáčkova webu dalších několik set tisíc korun z výdajů za druhou polovinu listopadu.
Horáček avizoval, že v případě nutnosti je ochoten vyčerpat limit výdajů ve výši 40 milionů korun, který zákon stanoví pro první kolo. Chce ale vést kampaň hospodárně. V případném druhém kole mohou kandidáti přidat dalších deset milionů.
Halíře i možný úvěr u Zemana
Na Zemanův účet stále chodí především halířové dary a vzkazy od jeho odpůrců. Dosud dostal téměř 470 000 korun na drobných darech od svých příznivců. Jediným dosud uvedeným výdajem je zpět přeposlaná chybná platba.
Zeman navíc trvá na tom, že volební kampaň nepovede, přestože se v ulicích s jeho vědomím objevily billboardy placené spolkem Přátelé Miloše Zemana. Prezident sdělil, že náklady na reklamu do kampaně započítá.
Téměř výhradním sponzorem bývalého šéfa Škody Auto Vratislava Kulhánka je i nadále miliardář a obnovitel ODA Pavel Sehnal. Kulhánek dosud sehnal asi šest milionů korun a většinu z této částky již do kampaně vložil. Na účtu mu tak zůstává asi půl milionu korun.
Jako poslední se do kampaně zapojil bývalý předseda vlády Mirek Topolánek, nashromáždit se mu dosud podařilo více než čtyři miliony korun. Přispívají mu známí z podnikatelského prostředí i lidé z politiky. Peníze dostal třeba od bývalého ministra vnitra Ivana Langra, od nynější místopředsedkyně ODS Alexandry Udženiji mu přišlo 20 tisíc korun. Řekla, že tím chtěla Topolánkovi vyjádřit podporu. K dispozici nyní má Topolánek na účtu tři miliony. V minulosti nevyloučil, že by si mohl vzít kontokorentní úvěr.
Hanning na konci seznamu
Bývalý velvyslanec ve Francii Pavel Fischer vybral téměř čtyři miliony korun, na kampaň vydal asi tři miliony. Bývalý spolupracovník prezidenta Václava Havla dostal mimo jiné 100 tisíc korun od švagrové Havla Dagmar Havlové, příspěvky na kampaň mu chodí i ze zahraničí. Minulý týden na tiskové konferenci řekl, že počítá s výdaji mezi deseti a 15 miliony korun. Věří, že sponzoři se ještě ozvou.
Lékař a aktivista Marek Hilšer spoléhá především na drobné příspěvky od občanů. Dostal na kampaň dosud asi 450 tisíc korun, výdaje měl kolem 250 tisíc. Prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek dostal od příznivců kolem 250 tisíc korun, výdaje měl asi o 100 tisíc nižší. Nejméně dosud získal hudebník a šéf strany Rozumní Petr Hannig. Na účet mu přišlo jen 3200 korun.
Drahoš 27milionů, je jasné komu bude sloužit a čí zájmy bude hájit, dobrý důvod proč ho nevolit